خانه
نماز جمعه
رویدادها
احکام و استفتائات
اوقات شرعی
مقالات فرهنگی اعتقادی
خدمات مسجد
داستان های کودکان و نوجوانان
درباره ما
ارتباط با ما
۱۳۹۲/۴/۳۰ ۴:۴۶
بازدید:
۱۴۶۸
کد مطلب:
۹۱۲۸۷۰
شبهات و پاسخ ها
»
،
چرا علي بن ابـي طـالب ( عليه السلام ) وصـيّ و جـانشين پيامبر ( صلّي الله عليه وآله ) است ؟
"بسم الله الرحمن الرحیم"
چرا
علي بن ابـي طـالب
(
عليه السلام
)
وصـيّ و جـانشين
پيامبر
(
صلّي الله عليه وآله
)
است ؟
پاسخ
: همانطور که يادآور شديم ، شيعه بر تنصيصي بودن مقام خلافت اعتقاد راسخ دارد و بر اين باور است که امامت پس از پيامبر گرامي ، از جهاتي بسان نبوت است ؛ همانگونه که پيامبر را بايد خدا معرفي فرمايد ، وصي وي نيز بايد از جانب او ـ جلّ و علا ـ تعيين گردد
.
تاريخ زندگاني رسول خدا
(
صلّي الله عليه وآله
)
بر اين اصل گواهي مي دهد ؛ زيرا ايشان در موارد متعددي علي
(
عليه السلام
)
را به عنوان خليفه خويش ، تعيين نموده اند که اکنون ما تنها سه مورد از آن را مي آوريم :
1
ـ در آغاز بعثت ؛
آنگاه که پيامبر از طرف خدا مأموريت يافت تا خويشانش را به مقتضاي آيه
«
وَأنْذرِْ
عَشِيْرَتَکَ اَلاْقْرَبِيْنَ
»
( 1 )
به آيين توحيد دعوت کند ، خطاب به آن جمع فرمود : « هرکس مرا در اين راه ياري کند ، او وصي و وزير و جانشين من خواهد بود . » تعبير آن حضرت چنين بود :
«
فَأيّکم يوازرني في هذالأمر علي ان يکون اخي و وزيري و خليفتي و وصيّي فيکم
» .
ـ کداميک از شما در اين امر مرا ياري مي نمايد تا برادر و وزير و وصي و جانشين من در ميان شما باشد ؟
تنها کسي که به اين نداي ملکوتي پاسخ مثبت داد ، علي
(
عليه السلام
)
فرزند ابوطالب بود . در اين هنگام ، رسول خدا رو به خويشاوندان خود کرده ، فرمود :
«
إنّ هذا أخي و وصيّي و خليفتي فيکم فاسمعوا له و أطيعوه
» .
(
2
)
ـ اين ( علي ) ، برادر ، وصي و جانشين من است در ميان شما ، به سخنان وي گوش فرا دهيد و از او پيروي نماييد
.
2
ـ در غزوه تبوک ؛
پيامبر
(
صلّي الله عليه وآله
)
به علي
(
عليه السلام
)
فرمود :
«
أما ترضي أن تکون منّي بمنزلة هارون من موسي إلاّ أنه لانبيَّ بعدي
» .
3
ـ آيا خشنود نمي شوي که تو نسبت به من به منزله هارون نسبت به موسي باشي ، جز اين که پس از من پيامبري نيست
.
يعني همانگونه که هارون وصي و جانشين بلافصل حضرت موسي بود ، تو نيز خليفه و جانشين من هستي
.
3
ـ در سال دهم هجرت ؛
رسول خدا
(
صلّي الله عليه وآله
)
به هنگام بازگشت از حجة الوداع ، در سرزميني به نام « غدير خم » علي
(
عليه السلام
)
را در ميان جمعيّتي انبوه به عنوان ولي مسلمانان و مؤمنان معرفي کرد و فرمود :
«
مَنْ کنت مؤلاه فهذا عليّ مولاه
» .
ـ هرکس را تاکنون من سرپرست و صاحب اختيار بودم ، از اين پس ، اين علي مولي و سرپرست او است
» .
نکته مهم و قابل توجه اين است که پيامبر
(
صلي الله عليه وآله
)
در آغاز سخن فرمود
:
«
أَلستُ أولي
لکم من أنفسکم ؟
»
«
آيا من بر شما ، بيش از خود شما برتر نيستم ؟ » و مسلمانان همگي به تصديق او برخاستند ، بنابراين بايد گفت که مراد آن حضرت از واژه
«
مولي » در اين حديث ، همان مقام اولويت بر مؤمنان و سرپرستي و صاحب اختياري تام بر آنان است و مي توان نتيجه گرفت که حضرت ، همان مقامِ اولويتي که خود داشت ، براي علي
(
عليه السلام
)
نيز ثابت فرمود . و در همان روز بود که حسّان بن ثابت جريان تاريخي « غدير » را به نظم درآورد و اشعاري سرود که در ذيل مي آوريم :
يناديهم يوم الغدير نبيّهم * * * بخمّ واسمع بالرّسول مناديا
فقال فمن مولاکم و نبيّکم ؟ * * * فقالوا و لم يبدوا أهناک التّعاميا
إلهکَ مولانا و أنت نبيّنا * * * و لم تلق منّا في الولاية عاصيا
فقال له : قم يا عليّ فإنّني * * * رضيتک من بعدي إماماً و هاديا
فمن کنت مولاه فهذا وليّه * * * فکُونوا له اتباع صدق مواليا
هناک دعا : اللّهم وال وليّه * * * و کن للذي عادي عليّاً معاديا
( 4 )
حديث غدير ، از احاديث متواتر اسلامي است که علاوه بر علماي شيعه ، حدود سيصد و شصت دانشمند سني نيز آن را نقل کرده اند
( 5 )
که اسناد آنها به يکصد و ده تن صحابي مي رسد و بيست و شش تن از علماي بزرگ اسلام درباره اسناد و طريق اين حديث ، کتاب مستقل نوشته اند
.
ابوجعفر طبري ، تاريخ نويس معروف مسلمان ، اسناد و طريق اين حديث را در دو جلد بزرگ جمع آوري نموده است . براي اطلاع بيشتر به کتاب « الغدير
»
مراجعه شود
.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1
ـ شعرا : 214
2 ـ تاريخ طبري ، ج 2 ، ص 62 ـ 63 . و تاريخ کامل ، ج 2 ، ص 40 ـ 41 . و مسند احمد ، ج 1 ، ص 111 و شرح نهج البلاغه ( ابن ابي الحديد ) ، ج 13 ، ص 212 ـ 210
.
3ـ سيره ابن هشام ، ج 2 ، ص 520 . و
«
الصواعق المحرقه » ( ابن حجر ) ، طبع دوّم در مصر ، باب 9 ، فصل 2 ، ص 121
.
4 ـ المناقب ( خوارزمي مالکي ) ، ص 80 و تذکرة خواص الأمّه ( سبط ابن جوزي حنفي ) ص 20 و کفاية الطالب ، ص 17 . ( نگارش گنجي شافعي ) و
. . .
5 ـ به عنوان نمونه به کتاب « الصواعق المحرقه » ( ابن حجر ) ، طبع دوم ـ مصر ، باب 9 ، فصل 2 ، صفحه 122 مراجعه فرماييد
.
انتهای پیام
ضمائم:
نظرات بازدیدکنندگان
نظر شما درباره این مطلب
نام
ایمیل
کد موجود در تصویررا وارد نمایید:
ایمیل را کامل و صحیح وارد نمایید
آدرس ایمیل خود را وارد نمایید
متن را وارد نمایید
×
درباره نویسنده
شنبه ۲ دی ۱۴۰۳
*
۱۸ جمادی الثانی ۱۴۴۶
*
Saturday 21 Dec 2024
*
مناسبت های روز
Powered by
Ferdows CMS
Pro 1.2.0 2011 All right reserved.
سیستم مدیریت محتوا فردوس ، اتوماسیون اداری فردوس ، سیستم اتوماسیون اداری، ویدئو کنفرانس،
سیستم مدیریت محتوا فردوس ، بهترین سایت ساز
امنیت اطلاعات و ارتباطات ناجی
ممیزی امنیت Security Audits
سنجش آسیب پذیری ها Vulnerability Assesment
تست نفوذ Penetration Test
امنیت منابع انسانی
هک و نفوذ
آموزش هک