لزوم تحول تواءمان در نظام و افراد
جمهورى اسلامى اين است كه اداره مالى آن هم اسلامى بشود، اداره عدليه اش هم اسلامى
بشود. تحول بايد پيدا بشود، تحول در نظام و
تحول در افراد كه اين نظام را مى خواهند پيش ببرند. به مجرد اينكه
تحول در نظام هم باشد و تحول در افراد نباشد، فايده ندارد براى اينكه وقتى
تحول در افراد نباشد، اگر حالا هم يك كسى ، يك تحولى در نظام درست كند، فردا همين
افرادند كه اين نظام را مى خواهند پيش ببرند، همين افراد، نظام رامعوجش مى كنند،
برخلاف مى كنند.
صحيفه نور جلد:8 صفحه :85 تاريخ سخنرانى :17/4/58
مملكت اسلامى به تمام معنا
مردانه در ميدان باقى باشيد و جلو ببريد اين نهضت را تا اينكه انشاءالله اسلام با آن
محتواى مترقى اش پياده بشود و مملكت ما يك مملكت اسلامى به تمام معنا بشود يعنى تمام
قشرهايش اسلامى بشود يعنى هم دولت يك دولت اسلامى باشد هم وزارتخانه ها يك
وزارتخانه هاى اسلامى باشد، هم ادارات ، ادارات اسلامى باشد هم استاندارى ها
استاندارى هاى اسلامى باشد، هم بازار و دانشگاه و
امثال ذلك .
بايد ما كوشش كنيم براى اين مقصد بزرگ يعنى اين مقصدى كه انبيا
دنبال اين مقصد بودند و تا آخر هم دنبال اين مقصد بودند و به پيش رفتند، ماها بايد به
تبعيت از انبياء خدا، به تبعيت اولياء خدا اين مكتب را به پيش ببريم و انشاء الله اين مملكت
را يك الگويى قرار بدهيم از براى ساير كشورهاى اسلامى و بلكه ساير كشورهايى
كه مستضعفين گرفتار مستكبرين هستند و اميد وارم كه موفق بشويد.
صحيفه نور جلد:10 صفحه :112 تاريخ سخنرانى :11/8/58
تحول تدريجى از اصل به فرع
حالابايد همه شماها، همه خواهرها، همه برادرها، همه قوا بايد مجتمع بشوند براى اينكه
اين دو مرحله را بگذرانيم مرحله تعيين رييس جمهور و بعد هم انشاء الله مجلس شوراى ملى
كه يك حكومت مستقرى ، اسكلت حكومت تحقق پيدا بكند و بعد برويم سراغ اينكه محتواى
اين چه بايد باشد. محتوا الان يك محتواى غربى تقريبا بايد گفت هست ، نه غربى
غربزدگى ، يك غربى وارداتى كه اين اجناس كه خودشان نمى خواهند صادر مى كنند،
فرهنگى كه خودشان نمى خواهند و نمى پذيرند براى ما صادر مى كنند، يك همچو
چيزهايى است الان در كار لكن ما بايد حكومت مان را اساسش را درست كنيم بعد برويم
سراغ محتوا در درجه دوم ، نه اينكه حالانبايد اصلادر اين كارها دخالت بكنيم ، لكن نبايد
از آن اصل و آن اساس غافل باشيم . گاهى وقت ها است كه براى خاطر توجه به فروع
، آدم از اصل عقب مى ماند. بايد كارى بكنيم كه از آن
اصل عقب نمانيم ، اصل قضيه كه عبارت از استقرار يك حكومت مستقر تامى است اسلامى و
صحيح اين تحقق پيدا بكند، آن وقت بعد از اينكه
اصل تحقق پيدا كرد برويم سراغ فروعش . همانطورى كه در اسلام هم از
اول كه اسلام را آوردند و يا انبياء ديگر، اديان خودشان را آوردند،
اول دنبال اين بودند كه مشرك ها را متوجه بكنند به
اصول ، اصول را اول پيشنهاد مى كردند بعد كه
اصول را پابرجا مى كردند مى رفتند سراغ فروعش ، آن چيزهايى كه شاخه هاى او هست .
صحيفه نور جلد:11 صفحه :210 تاريخ سخنرانى :15/10/58
بنيانگذار جمهورى اسلامى با آزادى و آرامش
و من اميدوارم كه اين مجلس به بركت اين روز مبارك ، مجلس عدالت و پيرو اسلام و به نفع
مسلمين و كشور اسلامى باشد. سپاس خداوند بزرگ را كه در مدتى كوتاه ملت ايران
موفق شد كه اساس جمهورى اسلامى را با آزادى و آرامش بنيان گذارد.
صحيفه نور جلد:12 صفحه :121 تاريخ سخنرانى :7/3/59
اصلاح كشور در گرو اصلاح مراكز تحصيل
بزرگتر سنگر، براى اسلام اين مراكزى است كه شما در آنها زندگى مى كنيد و
تحصيل مى كنيد. اين مراكز، مراكزى است كه بااصلاح آنها، كشور اصلاح مى شود و با
تباهى آنها، كشور به تباهى كشيده مى شود.
صحيفه نور جلد:14 صفحه :12 تاريخ سخنرانى :2/11/59
تحول حكومت از استبداد به مردمى
و يك جهت ديگر هم اين تحولى است كه پيدا شده در همه جا شما ملاحظه بكنيد، شايد،
بعضى آقايان يادشان بايد باشد، همين در زمان قاجار هم كه ديگر اين آخرى با ضعف
زندگى مى كردند معذلك حكومت هايشان در هر جا حكم يك سلطان داشت ، حكم يك پادشاه را
داشت ، هر كارى خواست مى كرد و بسيارى از جاها را هم اجاره مى دادند اين - فرض كنيد كه
- استاندارى كه مى خواست يك جايى برود، آن والى كه مى خواست برود - فرض كنيد -
والى خراسان بشود، خراسان تيول او بود و آن وزير بالا و آن فرض كنيد كه امير والا،
آن يك وجهى مى داد خراسان را مى خريد بنا هم بر اين بود كه تو برو هر كارى مى
خواهى بكن ، ما گوش نمى دهيم به حرف هاى مردم او رفت آنجا هر كارى دلش مى خواست
مى كرد، مردم را هر طور مى خواست عذاب مى داد و البته آن پولى كه داده است بايد
درآورد بااضافاتش ، پول هم در مى آمد الان شما در سرتاسر كشور ملاحظه بكنيد از
نخست وزير و رييس جمهورش بگيريد تا آن پايين ها هر كه هست ، مى بينيد كه يك مردمى
هستند كه از خود مردم هستند رييس جمهور يك طلبه اى بوده است سابق و بعد هم يك آقايى
شده است و بعد شده است رييس جمهور نه دستگاهى اينها را دارند و نه افكارى اينها را
دارد و همين طور همه وزرا اين وزرا گاهى وقت ها جمعيتى مى آيند اينجا و مخلوط به هم
هستند، آدم تميز نمى دهد كه اين پاسدار هست يا وزير من حكومت كوچك را ديده ام كه
وضعشان چطور بود و با چه وضعى بيرون مى آمدند وقتى بيرون مى آمدند، مردم همه
صف مى كشيدند برايشان تعظيم بايد بكنند با بساط مى آمد بيرون يك حكومت فرض
كنيد كه جاى كوچكى ، اما حالا نخست وزيرش مى آيد، مردم باشند
مثل سايرين اين هم يك مساءله اى است كه الان در ايران تحقق پيدا كرده است جاهاى ديگر
نيست اين مسائل كه همه مردمى هستند و همه هم با هم هستند و لهذا هم مردم پشتيبان دولتندو
هم مردم پشتيبان ارتشند، هم ارتش و دولت با مردم هستند.
صحيفه نور جلد:16 صفحه :12 تاريخ سخنرانى :30/10/60
حاكميت مردم (طبقه متوسط) اساس ادامه انقلاب
اساس ادامه يك پيروزى و ادامه يك انقلاب در يك امرى است كه به نظر مى آيد در راءس
امور واقع است و او اينكه دولت ، مجلس و كسانى كه در ارتش هستند و سپاه و همه اينها از
طبقه متوسط و مادون متوسط باشند اساس سلطه اى كه بر كشورها و بر كشور ما از
طرف غير واقع شده است ، افراد مرفه و كسانى كه سرمايه هاى بزرگ داشته اند يا
قدرت براى حفظ خودش و حيثيت خودش در دست داشته است مادامى كه مجلس و ارگان هاى
دولتى و همه اينها و مردم از اين طبقه متوسط و مادون متوسط
تشكيل بشود امكان ندارد كه يك دولت بزرگى ، يك قدرت بزرگى به هم بزند
اوضاع را هميشه اين قدرت هاى بزرگ در هر كشورى يك نفر را با او تفاهم مى كردند كه
اين يك نفر براى خودش و براى قدرتمندى خودش و براى سرمايه خودش فعاليت مى
كرد، او را مى ديدند و ملت را مى چاپيدند و به اصطلاح كدخدا را مى ديدند و ده را مى
چاپيدند.
صحيفه نور جلد:16 صفحه :30 تاريخ سخنرانى :19/11/60
بخش دوم : انقلاب اسلامى ايران
فصل اول : ويژگى و ماهيت انقلاب
فراگير بودن انقلاب يك برنامه الهى
شما اگر تاريخ را ملاحظه كنيد، آنقدرانقلاباتى بوده است ، لكن به اين صورت كه از
آن طرف جنود ابليسى به جان مردم بيفتند و از اين طرف ملت كشته بدهد، جوان بدهد و
مقاومت كند نبوده . الان وضع ايران اين طور است كه هر جايش را كه ملاحظه بكنيد انقلاب
است ، بايد گفت كه انقلاب ايران هرجا كه برويد ، در آن جا (آنطورى كه براى ما دارند
نقل مى كنند) از بچه هاى تازه به زبان آمده تا
بزرگسال و جوان ها و پيرها و اينها، از دختر بچه ها و پسر بچه تا زن ها و خانم هاى
بزرگ و مردهاى بزرگ يك برنامه الهى در كار بوده است . دست بشر چنين قدرت ندارد
كه اين طور مردم را بيدار كند كه همه طبقات و همه بچه ها و بزرگ ها ، اينها با هم به
يك راه بروند.
صحيفه نور جلد:2 صفحه :116 تاريخ سخنرانى :17/7/57
نهضت الهى و جوشيده از متن ملت
نهضت جوشيده است از متن ملت جوشيده و بيرون آمده ، نمى تواند كسى بگويد كه
مال من است ، هيچ كس حق ندارد.... هر كس بگويد كه اين
مكال من است و مال آن نيست ، هيچ دستى نمى تواند اين جور ملتى را تغيير بدهد، خداست اين
كار كرده است ، اين دست خداست ، هيچ قدرتى نمى تواند در ظرف ، مى شود گفت يك
سال و چند ماه يك سال و چقدر ، براى اين كه قبلش يك قدرى همين طور تدريجى بود كار
و باز زشد نكرده بود. در ظرف يك يك سال و چند ماه اوج ، از
تحول و تبديلى كه در مملكت ما، در ملت ما حاصل شده است ، كه راه صد
سال رفته ، يعنى 2500 سال را زير پا گذاشته و مالانده ، نمى شود كه با دست زيد
و عمر باشد . اين نمى شود، نمى شود گفت كه روحانيون اين كار را كرده اند، نمى شود
گفت مردم بازار اين كار را كرده است . خير، دست خداست و از متن بطن توده است ، اين به
امر خدا، ولهذا اميد بخش است . چون الهى است ، اميد بخش است .
صحيفه نور جلد:22 صفحه :138 تاريخ سخنرانى :10/8/57
هدف و ثمره نهضت مقدس
برداران محترم ! در اين نهضت مقدس كه تشكيل حكومت اسلامى سرلوحه اهداف آن است و
ضمانت از آزادى و استقلال از ثمرات آن ، صبور باشيد.
صحيفه نور جلد:3 صفحه :2 تاريخ سخنرانى :14/8/57
حركت برخاسته از متن جامعه و فطرت انسانى
سوال : آيا حركت ايران داراى تشكيلات سياسى است ؟
جواب : اين حركت ازمتن جامعه و فطرت انسانها برخاسته است و متكى به شخص يا
اشخاصى نيست و از روحيه قوى تشكيلات سياسى آشنا با فهم مردم جامعه ايران
برخوردار است و اين عامل ، خود تضمين كننده جايگزينى يك تشكيلات سياسى نيرومند به
جاى رژيم شاه مى باشد.
صحيفه نور جلد:3 صفحه :210 تاريخ سخنرانى :20/8/57
تغييرات اساسى در همه ابعاد جامعه
يكى ديگر از خصايص اين نهضت اين است كه خواستار تغييراتى اساسى در همه ابعاد
جامعه ايرانى مى باشد كه عبارت است از سقوط شاه ، برچيده شدن نظام شاهنشاهى و
استقرار حكومت اسلامى .
صحيفه نور جلد:4 صفحه :23 تاريخ سخنرانى :14/9/57
ايجاد تحول فكرى و جنبش همگانى
اما سازمان دادن نهضت اسلامى همگانى ملت ايران ، اين نهضت ، جنبشى است كه همه مردم را
شامل مى شود و از آنها و مردم سرچشمه مى گيرد و اعتقادش به اين است كه اين نهضت را
تا به ثمر رسيدن بايد ادامه داد البته ما روحانيون مردم را هدايت كرديم و تمام جراء م
رژيم را افشاء كرديم و روشنگرى روحانيون ، بحمدالله مفيد واقع شد و مردم روشن
شدند و يك تحول فكرى براى جامعه ايران به وجود آمد، به طورى كه همه با هم يك
صدا به دنبال يك راه و مقصد در حركتند و آن نابودى اين دودمان و برچيده شدن نظام
شاهنشاهى و برقرارى حكومت اسلامى است و اين هدف در سراسر ايران حكمفرماست در
مركز، همين مطلب را مى خواهند، در شمال و جنوب و شرق و غرب هم همين موضوع را طالبند
همه فرياد استقلال ، آزادى ، حكومت اسلامى را سر داده اند و مى خواهند، چرا نخواهند.
صحيفه نور جلد:4 صفحه :40 تاريخ سخنرانى :16/9/57
اسلامى و انسانى بودن انقلاب
بايد ملت ايران بداند كه اين انقلاب ايران با ساير انقلاباتى كه در دنيا واقع شده
است فرق دارد. اين انقلاب از باب اينكه انقلاب اسلامى و انسانى بود ضايعات كمى به
بار آورد. در انقلاباتى كه در دنيا واقع شده است ضايعات بسيار زياد بوده است و
مابحمدالله با كمى ضايعات به پيروزى بزرگ
نايل شديم . يك شاهنشاهى ظالم دو هزار و پانصد ساله را شما ملت ايران با مشت و با
همتى بزرگ و ايمانى راسخ سرنگون كرديد و توجه به پشتيبانى هايى كه از او مى
شد نكرديد.
صحيفه نور جلد:5 صفحه :75 تاريخ سخنرانى :23/11/57
حفظ نظم در انقلاب اسلامى انسانى
درود برملتى كه در انقلابش چنان حفظ نتظم كرد كه چشم هاى دنيا را خيره كرد.
انقلاباتى كه در دنيا واقع شده است به قدرى شديد است و به قدرى خون ريزى در آن
شده است كه نمى توان ناديده گرفت . در اين انقلاب مذهبى شما، در اين انقلاب اسلامى
انسانى شما بحمد الله ضايعات بسيار كم بود براى اينكه حفظ ايمان و شمارا وادار
كرده بود با ظلم مخالفت كنيد، شيطان از اين
عمل شما دور بود، نظر خداى تبارك و تعالى با شما بود، نظر امام زمان - سلام الله
عليه - با شما بود.
صحيفه نور جلد:5 صفحه :81 تاريخ سخنرانى :26/11/57
احياى اسلام در نهضت الهى ايران
اسلام داشت منسى مى شد، اسلام را داشتند منهدم مى كردند قرآن را داشتند زير چكمه هااز
بين مى بردند ، قيام شما جوانهاى ايران ، قيام شما ملت ايران كه قيام الهى بود، نهضت
الهى بود ، قرآن را زنده كرد، اسلام را زنده كرد، حيات تازه به اسلام بخشيد.
صحيفه نور جلد:5 صفحه :140 تاريخ سخنرانى :14/12/57
وحدت در مقصد
بحمدالله در ايران در اين سنوات اخير يك نهضتى ، يك نهضت الهى پيدا شد كه من نمى
توانم اسمى رويش بگذارم الا اينكه اين نهضت الهى بود، نهضتى كه بچه هاى صغيرش
با پيرمردهاى كبير با هم بودند، نهضتى كه بچه ها پستانك را در دهان مى گذاشتند،
وقتى بيرون مى آوردند مى گفتند مرگ بر شاه ، باز پستانك را به دهان مى گذاشتند. از
بچه هايى كه اول ، اول صحبت و حرف زدنشان است تا پيرمردهايى كه آخر عهدشان است
به حيات ، همه با هم بودند و همه با هم طرد كردند اين طاغوت را. رمز پيروزى ايران
همين بود كه اتكال به خدا، براى خدا و وحدت كلمه ، وحدت كلمه و وحدت غرض ، مقصد،
از هر كس مى رسيدند، مقصد اين بود كه حكومت اسلام باشد، مقدمه اين بود كه حكومت
طاغوت نباشد، مقصد اين بود كه استقلال و آزادى در پناه حكومت اسلامى باشد.
صحيفه نور جلد:5 صفحه :173 تاريخ سخنرانى :16/12/57
قوه ايمان عامل بسيج سراسرى
اين شعار بايد محفوظ باشد كه اين قيام ، قيام ملى نيست ، اين قيام ، قيام قرآنى است ، اين
قيام ، قيام اسلامى است . يك ملت ضعيفى كه هيچ نداشت ، در
مقابل ابرقدرتها و در مقابل اين قدرت شيطانى كه همه چيز داشتند و تا دندان مسلح
بودند، به قوه مليت نمى تواند غلبه كند. ملتى كه غلبه كرد براى اينكه شهادت آرزو
ى او بود. بعضى جوانها ى من ، از من شهادت را طلب مى كردند و مرا قسم مى دادند كه دعا
كن كه شهيد بشويم ، زن هايى كه جوانهاى خودشان را دادند، افتخار براين كردند كه
شهيد داده ايم و آن كه يك پسر از او باقى مانده بود باز مى گفت اين را هم اهداء مى كنم .
اين قدرت مليت نيست اين قدرت ايمان است ، اين قدرت اسلام است ، خبط نكنند، اشتباه نكنند.
اين اسلام است كه غلبه كرد بر ابر قدرت ها، اين اسلام است كه فرزندان او به شهادت
راغب هستند. اين قوه ايمان است كه مردم را سرتاسر ايران بسيج كرد.
صحيفه نور جلد:5 صفحه :184 تاريخ سخنرانى :18/12/57
الهى بودن نهضت عامل پيروزى
اين نهضت چون يك نهضت الهى بود، نه يك نهضت ماديگرايى ، نهضت ملى ، يك نهضت الهى
، يك نهضت اسلامى بود از اين جهت پيروز شد.
صحيفه نور جلد:7 صفحه :44 تاريخ سخنرانى :11/3/58
اسلام انگيزه قيام ملت
اين يك نهضتى الهى بود. نهضت مثل نهضت هاى آنهايى كه به خدا اعتقاد ندارند يا آنهايى
كه نهضت هايشان نهضت هاى جهت مادى بوده است . نبوده است نهضت ايران نهضتى بود كه
خداى تبارك و تعالى در آن نقش داشت و مردم به عنوان جمهورى اسلامى ، به عنوان اسلام
، به عنوان احكام اسلام درخيابان ها ريختند و همه گفتند ما اين رژيم را نمى خواهيم و حكومت
عدل اسلامى و جمهورى اسلامى ميخواهيم . اين چيزى كه انگيزه اين ملت بود، انگيزه همه
قشرها الابعضى ها. زن ها در خيابان ها ريختند، مردها درخيابان ريختند، بچه ها آمدند. همين
ديشب كسى مى گفت كه من شاهد قضيه بودم كه يك بچه ده ، دوازده ساله سوار
موتورسيكلت شده بود و حمله كرد طرف يك تانك و از آن ور هم بچه را تكه تكه كردند،
اما او يك بيرق دستش بودو حمله كرد. اين چه بود ؟ قضيه ، قضيه چه بود كه يك چنين
تحول در ملت پيدا شد؟ اين تحول عظيمى كه در اين ملت پيدا شد، يك تحولى بود كه
فقط براى اين معنا كه مثلا رژيم نباشد؟ يا دنباله داشت ؟ رژيم نباشد، حكومت اسلامى
باشد، اساس او بود، اساس آن بود كه مى خواستند قرآن حكومت كند در اين كشور. موانع
را برداشتند كه حكومت ، حكومت اسلامى باشد
صحيفه نور جلد:7 صفحه :60 تاريخ سخنرانى :16/3/58
قيام اسلامى با عنايت خداوند
اگر اين يك نهضت ملى بود، نه شما اينقدر فعاليت مى كرديد و نه ما و نه ساير ملت .
ملت اسلام راميخواهد، ملت كشور خودش را هم كه مى خواهد براى اسلام است . از بچه هاى
كوچك تا پيرمردها همه فرياد اسلام مى زدند و اين نهضت براى همين صيغه اسلاميش و
براى همين كه مقصد اسلام بود و قيام بر ضد طاغوت ، قيام بر ضد كسانى كه اسلام را
مى خواستند بشكنند و كارهايى كردند كه اسلام را مى خواستند به فراموشى بسپارند،
يك قيامى بود كه خداى تبارك و تعالى مدد فرمود كه شما جمعيتى كه همه متفرق بوديد،
همه از هم جدا بوديد، همه با هم مجتمع شديد، ارتشى ها كه بر ضد ما بودند،
متصل شدند آنهايى كه اصلش كارى به اين
مسائل نداشتند وارد شدند، آنهايى كه اگر كار داشتند، كم كار بودند پركار شدند و
همه با هم يك مقصد ، همه باهم يك مقصد، يعنى از مركز تا شعاع آن طرف ، تا آخر مملكت ،
از آن طرف هم تاآخر از آنور، از آن ورهم تاآخر همه با هم يك چيز مى گفتند. يعنى در
بيابان ها هم اگر شما مى رفتيد از يك چوپان مى پرسيديد كه تو چه مى خواهى ؟ مى
گفت كه جمهورى اسلامى . آن يك مساءله الهى بود، خدايى بود. يعنى خدا تاءييد كرد
شما را، و اين را خيلى براى خودتان و براى خودمان افتخار مى دانيم كه در يك مرحله اى
كه رو به نابودى داشت يك مملكتى مى رفت ، اسلام رو به فراموشى مى خواست برود،
در يك چنين مرحله اى خداوند عنايت كرد و دست رحمتش را دراز كرد به طرف ملت و ملت همه
با هم هر كس از هر جا مى آمد داد مى زد اسلام ، طاغوت نه ، رژيم نه ، اين يك مطلبى نبود
كه يك كسى بتواند خودش درست كند اين را خدا درست كرده .
صحيفه نور جلد:7 صفحه :66 تاريخ سخنرانى :20/3/58
نزديكى همه اقشار به هم و الهى بودن مقصد
در اين نهضت ، يكى از بركات اين نهضت اين بود كه اين قشرها را به هم نزديك كرد،
قشر دانشگاهى با قشر روحانى و طبقه جوان روحانى ، اينها با هم نزديك شدند، همكار
شدند و همه با ساير طبقات مردم نزديك شدند، همكار شدند و همه اينها در اين كلمه
((رژيم طاغوتى نبايد باشد و بايد يك جمهورى
عدل اسلامى باش))، همه با هم مشترك شدند. اين غرض همه بود و مقصود همه اين معنا
بود.
اين نزديك شدن اين قشرها به هم ، متحد شدن اين قشرهايى كه از هم جدا بودند، با
تاءييد خداى تبارك و تعالى و با اينكه همه مقصدشان يك مقصد الهى بود، اين سد، عظيم
كه همه امكان نمى دانستند، ممكن نمى دانستند كه اين سد شكسته بشود، اين سد را شكست .
صحيفه نور جلد:7 صفحه :216 تاريخ سخنرانى :6/4/58
جنبه الوهيت نهضت
تمام گروه ها ادغام شد در يك گروه و تمام قول ها و تمام فريادها ادغام شد دريك فرياد
و آن فرياد مرگ بر اين رژيم و - عرض بكنم كه - جمهورى اسلامى مى خواهيم . آن ادغام
گروه ها در هم و توجه به اسلام بود كه اين سد بزرگ شيطانى را شكست و همه حساب
ماديين را باطل كرد، آنها حساب عالم طبيعت و ماده را مى كردند حساب جنبه الوهيت آن را نمى
كردند، ايمانش را حساب نمى كردند كه ايمان چه قدرتى دارد، آن را نمى توانند حساب
كنند و ايمان نمى دانند چه است .
صحيفه نور جلد:7 صفحه :229 تاريخ سخنرانى :7/4/58
انقلاب انسانى
بحمدالله اين انقلابى كه در ايران پيدا شد كه من اين انقلاب را خيلى به آن خوشبين هستم
، نه از اين باب كه محمدرضا را شكست داد، اين هم زياد بود، خيلى عظيم بود، و نه از اين
باب كه غرب و شرق را شكست داد، از اين باب كه يك انقلاب انسانى پيدا شد، خودشان
را شناختند.
صحيفه نور جلد:9 صفحه :31 تاريخ سخنرانى :12/6/58
الهى بودن مقصد
مقصد همه مقصد الهى بود، انگيزه اسلام بود. مى ديديم كه در شعارهايشان ، در
فريادهايشان شعارهاى اسلامى بود، فريادهاى ((الله اكبر)). مقصد اين بود كه آنها را
كه مخالف اسلام مى دانستند بروند كنار و بعد از آن انشاء الله آن مقصد حقيقى كه آن
مقدمه اين است تحقق پيدا بكند.
صحيفه نور جلد:9 صفحه :163 تاريخ سخنرانى :28/6/58
آزادى مطلق در انقلاب صحيح و اسلامى
از همه انقلاب هايى كه در عالم پيدا شده است اين انقلاب اسلامى ايران براى خاطر اينكه
اسلامى بوده از همه بهتر است و يك انقلاب صحيح است ، يك انقلاب اسلامى است و لهذا
بعد از انقلاب يك آزادى مطلقى به همه داده شد شما
خيال مى كنيد در انقلابات ديگر آزادى مى دهند؟ آزادى به مردم نمى دادند بعد از انقلاب
تمام مطبوعات را جلويش مى گرفتند، تمام مجالس را جلويش مى گرفتند، همه دستجات را
جلويش مى گرفتند، همه را به طور اختناق جلويش مى گرفتند به اسم اينكه انقلاب ، در
انقلاب بايد اين چيزها بشود، لكن اين انقلاب اسلامى جلوى هيچ طايفه اى را نگرفته ،
جلوى هيچ قلمى را نگرفت .
صحيفه نور جلد:10 صفحه :51 تاريخ سخنرانى :3/8/58
نهضت تمام قشرها براى مطالبه حق
من بايد به شما عرض بكنم كه نهضت ما با پيروزى آمده است و با پيروزى جلو رود و
هيچ نگران اين معنا نباشيد براى اينكه يك ملتى وقتى كه يك مطلبى را خواست آن هم
مطلبى كه حق است ، حق ملتهاست ، يك ملتى كه تمام قشرهايش نهضت كرد و بپا خاست و
اين قيام هم قيامى بود كه حق خودش را مطالبه كرد، آزادى را مطالبه مى كرد،
استقلال را مطالبه مى كرد و چون مسلم است جمهورى اسلامى را، يك همچو ملت بپاخاسته
براى مطالبه حق خودش ، همين اسباب اين شد كه نتوانستند اين ابرقدرتها سالهاى دراز
اين حق را از اين ملت سلب كرده بودند و آزادى به هيچ وجه نبود،
استقلال نبود، رژيم ، رژيم غير قانونى سلطنتى بود، نتوانستند كه حفظ كنند آن رژيم را
و نتوانستند آن اختناقى كه سابق بود و سابقه داشت در اين مملكت ، باز نگهش دارند و
نتوانستند وابستگى ما را به غير حفظ كنند.
صحيفه نور جلد:10 صفحه :130 تاريخ سخنرانى :13/8/58
بى نظير بودن انقلاب اسلامى در عالم
ما مدعى هستيم كه انقلاب ما در عالم نظير نداشته است براى اينكه اسلامى بوده است و
چون اسلامى بود و تمام افراد ملت شركت در اين امر داشتند، يك انقلابى نبود كه يك
حكومتى بيايد و حكومتى را ببرد، يا يك نظامى بيايد و يك حكومتى را ساقط كند، آنطور
نبود يك ملتى قيام كرد و ملتى كه اسلامى بود، ملتى كه خودش را پايبند اخلاق و
پايبند اسلام مى دانست و مى داند، اينها قيام كردند و حريف خودشان را بيرون كردند و
غلبه كردند.
صحيفه نور جلد:10 صفحه :246 تاريخ سخنرانى :8/9/58
انقلاب بزرگ ايران متمايز از ديگر انقلابها
انقلاب ما انقلاب بزرگى بوده است و در حد خودش بالاترين انقلاب بوده است ، با
وضعى كه حاضر است و ما شاهد بوديم و پشت سر آن آشفتگى هايش ناچيز است . آن
طورى كه انقلاب هاى ديگر بودند كه بعد از پنجاه
سال ، شصت سال ، بعد از چند سال باز گرفتار هستند ما آن گرفتارى ها را نداريم و
مهم هم اين است كه انقلاب ما اسلامى است و ملى ، ملت مسلم قيام كرده است براى اسلام و هر
قيامى كه اينطور باشد پشت سرش آن طور خونريزى ها، آن طور وحشيگرى ها پيدا نمى
شود. شما مطلع هستيد كه در اين انقلابات يك ميليون و يك ميليون و نيم
مقتول داشتند... كشور ما بعد از اينكه انقلابش پيروز شد، يك نفر هم حتى بى گناه كشته
نشد. آن اشخاصى كه در محكمه بردند و ثابت شده است به اينكه مفسد بوده اند و فساد
ايجاد كرده اند و قتل عام ها كرده اند، امر به قتل عام ها كرده اند، آنها يك عده معدودى بودند
كه بعد از اينكه محاكمه شدند به جزاى خودشان رسيدند. بعد از انقلاب ما، يك آزادى داده
شد، تمام مرزها باز و تمام فرودگاه باز و تمام احزاب و تمام نويسندگان آزاد، در
صورتى كه بعد از انقلاب ، شما مى دانيد كه تمام اينها به روى دنيا بسته مى شود.
انقلاب ما، غير از انقلاب جاهاى ديگر است .
انقلاب وقتى متكى بر اسلام شد و ملت متعهد به اسلام بودند اين انقلاب نمى تواند
آنطور خسارات را داشته باشد. ما هر چه خسارت ديديم در حالى بوده است كه با شاه ،
شاه مخلوع و دار و دسته او برخورد داشتيم و حالا هم هر چه
مقتول هست آنهايى هستند كه آنها دارند جنايت مى كنند و باز هم ناچيز هست ، چيزى نيست در
نظر ما.
صحيفه نور جلد:11 صفحه :51 تاريخ سخنرانى :28/9/58
غلبه اسلام بر كفر
پيروزى اى كه شما جوان ها با اتحاد با ساير قشرهاى ملت به دست آورديد در
طول تاريخ اين طور پيروزى با اين كيفيت پيدا نشده بود. پيروزى يك ملت مسلم بدون
اتكاء به غير خدا، بدون تجهيزات نظامى ، بدون تعليمات نظامى ، بر يك قدرت هاى
مجهز، داراى تجهيزات نظامى ، داراى تعليمات نظامى ، علاوه بر آن يك ملتى ، يك
قدرتى كه همه قدرت ها هم دنبال او بودند. اينطور غلبه غلبه اسلام بود بر كفر،
غلبه متن اسلام بر متن كفر.
صحيفه نور جلد:11 صفحه :68 تاريخ سخنرانى :30/9/58
انسجام ملت با صداى ملكوتى
شما مى دانيد كه ما نه قدرت نظامى داشتيم و نه ملت ما تعليمات نظامى ، شما جوانان
عزيز مشغول تحصيل دانش بوديد و ساير قشرها هم
مشغول كارهاى مخصوص خودشان بود روحانيون هم
مشغول تحصيل علوم خودشان بودند، ما نداشتيم يك جمعيتى كه تعليمات نظامى ديده
باشد و نه يك تجهيزاتى داشتيم لكن يك چيز داشتيم و
دنبال آن يك چيز ديگر، عقيده به اسلام ، ايمان به خدا، قيام براى خدا كه
دنبال آن جمع شدن همه قشرها در زير بيرق اسلام بود. اين دو نيروى عظيم را ما داشتيم
كه يكى اصيل و يكى دنبال او نيروى اصيل ، نيروى ايمان ، توجه به خدا،
اتكال به ذات مقدس حق از همه زبان ها ذكر خدا بيرون مى آمد، با الله اكبر جلو رفتند و
دنبال اين مطلب اصيل همه قشرها با هم مجتمع شدند و همه اغراض كنار رفت يك صدا و آن
اينكه ما جمهورى اسلامى مى خواهيم ، اين يك صدا كه از حلقوم شما فرزندان اسلام درآمد
و اين صداى اسلام بود. صداى ملكوت بود، صداى عالم غيب بود و اين صدا همچو اين ملت
را منسجم كرد و همچو قدرتى به ملت داد كه با دست خالى بر قدرت بزرگ غلبه
كردند. از اين به بعد هم ما، احتياج به اين صداى ملكوتى الهى داريم و احتياج به اين
انسجام .
صحيفه نور جلد:11 صفحه :72 تاريخ سخنرانى :1/10/58
انقلاب جوشيده از متن مردم با قدرت معنوى
شما شايد در طول تاريخ كم پيدا كنيد يك انقلابى كه از متن خود مردم جوشيده باشد و
هيچ اتكايى به قوه نظامى ، به قدرت خارجى نداشته باشد، اسلحه نداشته باشد،
تعليمات نظامى در كار نباشد، همين توده مردم ، دانشگاهى كه شغلش
تحصيل بوده ، طلبه كه شغلش تحصيل بوده ، بازارى كه شغلش كسب بوده ، كشاورز
كه شغلش معلوم بوده است و آنهايى كه در كارخانه كار مى كردند، همه يك
شغل هاى خاصى داشتند و اصل نظامى در كار نبوده ، نه تعليمات نظامى ديده بودند، نه
ساز و برگ نظامى داشتند، با يك قدرت معنوى يك
تبديل از انسان مادى به انسان معنوى پيشبرد شد.
صحيفه نور جلد:11 صفحه :166 تاريخ سخنرانى :11/10/58
انقلاب ما انقلاب اسلامى
انقلاب اسلامى است ، انقلابات ديگر دنيا اسلامى نبوده دنبالش هزار جور فسادها بوده
است اما انقلاب ما انقلاب اسلامى است ، همه شما به جمهورى اسلامى راءى داديد يك عده
معدودى نه ، راءى ندادند اما ملت رپ به جمهورى اسلامى ، راءى داد به جمهورى اسلامى ،
يعنى پذيرفت كه نظام ، نظام اسلامى باشد، اين را ملت پذيرفته است و راءى به آن
داده است .
صحيفه نور جلد:11 صفحه :170 تاريخ سخنرانى :11/10/58
تحول الهى در ملت
اين نهضت براى اينكه اسلامى بود و براى خدا بود، خداى تبارك و تعالى كمك كرد در
همه مراحلش ، كمك كرد در مراحل ابتدايى راجع به شكست دشمنتان ، اين تاييد خدا بود و
الا ماها كه اسلحه نداشتيم و اسلحه را بلد هم نبوديم چطور بايد مثلا چى كرد، لكن يك
تفنگ هم داشتيم نمى توانستيم كه تفنگ بيندازيم ، ما تعليمات نظامى نداشتيم ، آنهايى
كه تعليمات نظامى داشتند، خوب ، ابتدائا با آنها بودند. ملت ما بى تعليمات نظامى و
بى ساز و برگ ، با قدرت ايمان به ميدان رفت و در مرحله
اول آنها را شكست داد و اين نبود جز تاييد خداى تبارك و تعالى و قدرت اسلام .
يعنى آن تحولى كه در ملت پيدا شد كه از حال خوف برگشت به
حال قدرت ، از حال ضعف برگشت به حال قدرت ، اين
تحول ، تحول الهى بود.
صحيفه نور جلد:11 صفحه :176 تاريخ سخنرانى :10/1258/
عدم سركوبى در نهضت مردمى و اسلامى
پس اين نهضتى كه در ايران شده است به واسطه اين دو نكته كه يكى نهضت از متن ملت و
يكى هم عقايد اسلامى و براى اسلام ، اين اسباب اين شده كه اين نهضت وقتى جلو رفت
ديگر شروع نكرد به سركوبى .
صحيفه نور جلد:11 صفحه :191 تاريخ سخنرانى :14/10/58
متفاوت بودن انقلاب اسلامى با كودتا
انقلاب ما با كودتا فرق دارد، ايران مثل
افغانستان نيست ، مردم ايران بايد بدانند كه حتى فكر كودتا در مغز احدى امكان ندارد
وارد شود زيرا به محض اينكه اين خيال در سرش بيايد
اول خودش نابود مى شود. مگر ملت ما خواب است ؟ كودتا مقدماتى مى خواهد كه يكى از
آنها خواب بودن ملت است و ديگر اينكه ارتشى مى خواهد كه آلت دست باشد، نه ارتش
ايران كه اكثريت قريب به اتفاقش همراه و همدل ملت است .
صحيفه نور جلد:12 صفحه :96 تاريخ سخنرانى :28/2/59
وعده پيروزى در نهضت الهى
شما نهضت براى شكم نكرديد، شما نهضت براى اطاق و حياط نكرديد، شما نهضت نكرديد
براى اينكه يك مقامى پيدا بكنيد، شما آزروى شهادت نمى كنيد به اينكه برسيد به يك
مثلا فرشى و يك نوايى اين حال را كه حالى است الهى حفظ كنيد و مادامى كه اين حفظ
بشود شما پيروز هستيد و من وعده پيروزى به شما مى دهم و خداى تبارك و تعالى وعده
پيروزى داده است به شما ان تنصروالله ينصركم اقدامتان را ثابت نگه داريد
و مشت گره كرده را كه مشت هاى الهى است حفظ كنيد و از هيچ ابرقدرتى نترسيد و از هيچ
تبليغاتى ، هيچ خوفى نداشته باشيد ما راه خودمان را مى رويم و آن راه خداست .
صحيفه نور جلد:12 صفحه :140 تاريخ سخنرانى :14/3/59
هماهنگى در نهضت يك موهبت الهى
حفظ كنيد اين موهبت الهى را، اين يك موهبت الهى است كه خدا به ما داد كه ارتش و ملت و
ژاندارمرى و ملت و پاسدار و ارتش و همه با هم دوست باشند و با هم در مكروهات و در
خوشى ها شريك باشند. ارتش هماهنگى داشته باشد با ژاندارمرى و پاسدار، پاسدار
هماهنگى داشته باشد با ارتش و ژاندارمرى ، ژاندارمرى هم همين طور، همه قواى انتظامى
اينطور باشند كه هماهنگ باشند... اينها همه ملحق شدند به هم و همه يك راه رفتند و همه
هم ايمان داشتند، هيچ در آن وقت مطرح نبود كه من مى خواهم يك منصبى پيدا كنم همه روى
ايمان به خداى تبارك و تعالى و فرياد الله اكبر و اينكه ما جمهورى اسلامى مى خواهيم .
صحيفه نور جلد:12 صفحه :159 تاريخ سخنرانى :15/3/59
انقلاب و مردمى و مكتبى
انقلابهايى كه در دنيا واقع شده يا پس از اين واقع مى شود، يا از طريق ملتها بوده است
و يا از طريق حكومت ها كه به يك نحو كودتا يك انقلابى انجام مى دادند. اكثرا انقلابات
كودتايى بوده ، آن انقلاب هم كه از قبيل ملت بوده است شايد كم انقلابى پيدا بشود كه
به هدايت احزاب و دستجات معين واقع نشده باشد. شما اگر بگرديد در تمام انقلاباتى
كه واقع شده است ، نخواهيد پيدا كرد انقلابى كه اين دو خاصيت را داشته باشد، يكى
اينكه از ملت واقع شده باشد بدون دخالت احزاب و گروه ها و دستجات سياسى و
امثال اينها و يكى ديگر اينكه مكتبى باشد و آن هم يك مكتب الهى . در همه انقلاباتى كه در
دنيا واقع شده است ، مثل انقلاب ايران پيدا نخواهيد كرد. انقلاب ايران يك جهت اسلامى داشت
و حالا هم دارد و آن اينكه سرتاسر ايران كه مسلمان هستند (مگر نادرى ) اينها به همان ايده
اسلامى قيام كردند.اين انقلاب تبع ايده اسلامى بود. اسلام همه چيز دارد لكن اينطور نبود
كه ملت ما بريزند بيرون و بگويند كه ما مثلا فلان رژيم كذايى را مى خواهيم . همه
گفتند ما اسلام را مى خواهيم . همه اجتماع داشتيد در كلمه اسلام و جمهورى اسلامى و هيچ يك
از گروه هاى ديگر چه سياسى و چه غير سياسى هيچ دخالتى در اين نهضت نداشت و
اينكه به طور معجزه آسا پيشرفت كرد همين قضيه اسلامى بودن بود. وقتى يك ملت همه
شان قيام كردند و همه هم نظرشان خدا بود اين ملت پيش مى برد براى اينكه خوف از
مرگ ندارد، الهى است .
صحيفه نور جلد:12 صفحه :186 تاريخ سخنرانى :27/3/59
خودجوش بودن نهضت
خاصيت يك نهضت اسلامى كه از خود توده ها و خود ملت برخاسته همين هايى است كه در
ايران واقع شد. يكدفعه سرتاسر ايران بعد از اينكه انقلاب به پيروزى تا حدودى
رسيد سرتاسر كشور بدون اينكه يك نظمى در كار باشد و يك اشخاصى بخواهند مردم
را آگاه كنند، خودشان برداشتند و سازمان هايى درست كردند و گروه هايى درست كردند.
سرتاسر ايران خود ملت دادگاه درست كرد و در هر شهرى ، در هر ناحيه اى يك ملايى
قاضى شد و چند نفرى هم دادستان و امثال ذلك بدون اينكه از مركز يك تعيين شده باشد و
سرتاسر كشور نهادهاى مختلف پيدا شد، جوشيد.
صحيفه نور جلد:12 صفحه :187 تاريخ سخنرانى :27/3/59
اسلامى بودن نهضت مانع از آسيب پذيرى
متوجه باشيد كه امروز آن چيزى كه اهميتش بيشتر از چيزهاى ديگر است اين است كه ما حفظ
اسلاميت اين نهضت را بكنيم . اين نهضت از اولش اسلامى بود و تا اينجا هم اسلامى هست و
انشاء الله تا آخر هم اسلامى باشد و همه ما و همه شما و همه ملت و همه كسانى كه در
سپاه و ارتش و در ژاندارمرى و در شهربانى و ادارات هستند و دولت و همه بايد همشان اين
باشد كه نهضت را اسلامى پيش ببرند. اگر اسلامى بودن نهضت محفوظ باشد، ديگر
آسيب نمى بينيد.
صحيفه نور جلد:12 صفحه :191 تاريخ سخنرانى :1/4/59
مكتب اسلام عامل پيشبرد انقلاب
اينها نمى توانند ببينند اين انقلاب اسلامى شما را، و وقتى
تحليل مى كنند كه خوب ، چه شد، آدم اينجا با آدم جاهاى ديگر كه هر دو آدمند، همه جا هم
يكى دعوى رهبرى مى كند و مى گويد من رهبر، همه جا يك حزبى پيدا مى شود و مى گويد
كه من حزب ، لكن ايران چه بود كه به اين سرعت ، به اين سرعت معجزه آسا پيشبرد
كرد؟ وقتى تحليل مى كنند همه چيزها را مى بينند كه مكتب بود كه اين كار را كرد، اين مكتب
اسلام است كه اين كار را كرد. مردم براى خدا اين كار را كردند.
صحيفه نور جلد:12 صفحه :195 تاريخ سخنرانى :4/4/59
مردمى بودن ويژگى مهم انقلاب
ويژگى مهم اين انقلاب اين است كه مردم خودشان انقلاب كردند، يك كسى نيامده انقلاب را
بكند، يك كسى لشكركشى نكرده براى انقلاب ، خود مردم همين كوچه وبازارو همين مردم
عادى و خصوصا طبقه مستضعف به اصطلاح آنها و طبقه اعلا، به نظر ما، خود اينها بودند
كه انقلاب را كردند و كار را انجام دادند، نه من ميتوانم يك همچو كارى بكنم ، نه افراد
ديگر مى توانند يك همچو كارى بكنند، خداست كه
دل اينها را قوى كرد و آنها را دلشان را ضعيف كرد. آنها ترسيدند از شما با همه ساز و
برگى كه داشتند و شما نترسيديد از آنها با مشت خالى ، انقلاب واقع شد.
صحيفه نور جلد:15 صفحه :91 تاريخ سخنرانى :19/5/60
مشابهت با قيام انبياء و ائمه هدى
ملتى كه براى خدا و اسلام قيام كرده است ، اين ملت تا اسلام هست به جاى خودش ايستاده
است و خدمت مى كند. اين ملت براى دنيا قيام نكرده است كه اگر چنانچه جوانش گرفته شد
رو برگرداند. اين ملت قيامش نظير قيام انبيا و قيام ائمه هدى است ، نظير قيام حضرت
ابى عبدالله سيدالشهد است . ملتى كه انگيزه قيامش اسلام و ايمان است ، به اينطور امور
سرد وسست نمى شود. همه قدرت هاى عالم هم كه بر ضدش قيام بكنند و قيام كرده اند،
اينها را از مقصد خودشان و انگيزه خودشان نخواهند برگرداند.
صحيفه نور جلد:15 صفحه :195 تاريخ سخنرانى :26/7/60
قيام ملت در مقابل همه قدرتها
انقلاب اسلامى از باب اينكه از اول اسلامى بوده اينطور نبوده است كه يك نفر فرض
كنيد كه غربزده يا شرق زده آمده باشد و انقلاب كرده باشد و مردم را دعوت به انقلاب
كرده باشد، كودتا كرده باشد مساءله كودتا نبوده است ، مساءله قيام يك ملت براى اينكه
از دست ظلم داخل و خارج به تنگ آمده است قيام يك ملت است در
مقابل همه قدرت ها، مهيا هم بايد باشد براى اينكه همه قدرت ها به او تهاجم كنند و هيچ
توقع ما نداريم كه آمريكا با ما سر مصالحه داشته باشد يا شوروى همه اينها مى بينند
كه اگر اين انقلاب در ايران انشاء الله به ثمر برسد و آنطورى كه خواست اسلام است
تحقق پيدا بكند، ناچار اين انقلاب به خارج صادر مى شود، هيچ احتياجى به اين نيست كه
كسى هم برود اين كار را بكند البته تكليف است كه دعوت بشود همه جا.
صحيفه نور جلد:16 صفحه :10 تاريخ سخنرانى :30/10/60
شكست ناپذيرى در انقلاب مردمى با ايده اسلامى
آنها نمى دانند كه وقتى انقلاب مردمى باشد، آن هم با ايده اسلامى ، با انقلاباتى كه
گروهى و يا اشخاص مى كنند، با هم فرق هاى زياد دارد در انقلاب مردمى ، همه مردم بر
اثر فشارهايى كه در ساليان دراز ديده اند، كم كم براى نجات خود و كشورشان انقلاب
مى كنند كه در انقلاب ما روحانيون و خطبا در بيدارى مردم نقش اساسى داشتند وقتى
انقلاب از متن مردم باشد نمى شود با گروهى يا دسته اى و يا حتى لشكرهايى آن را
شكست داد مثلا آمريكا و يا يك قدرت بزرگ ديگر ميتواند ايران را
اشغال كند، ولى نمى تواند انقلاب را شكست دهد چنانكه در افعانستان ، شوروى با شكست
روبرو شد و به نظر مى رسد كه پشيمان است آمريكا مى تواند با هواپيماهايش شهرهاى
ما را بمباران كند، ولى وقتى وارد ايران شد چه ؟ مردم آنها را با چنگ و دندان از بين مى
برند آنانى كه خيال كردند مى توانند انقلاب ما را شكست دهند، از باب اين است كه نه
اسلام را شناخته اند و نه مردم ايران را.
صحيفه نور جلد:16 صفحه :26 تاريخ سخنرانى :14/11/60
ارزشهاى انسانى و معنوى در انقلاب اسلامى
(كوردلان ) انقلاب اسلامى را چون ساير انقلابات بلكه ناچيزتر مى دانستند و با ديد
مادى و محاسبات غلط به اين پديده الهى مى نگرند و از ارزش هاى انسانى و حجم قدرت
ايمان و تحولى كه به خواست خداوند قادر در ملت انقلابى ايران پيدا شده خبرى ندارند
و ارزش ها را با ديدهاى مادى خود خلاصه در سلطه جويى و استضعاف ملتهاى زير ستم
مى كنند...
...اين انقلاب چون مردمى و اسلامى است ، از همه انقلاب هاى جهان پرثمرتر و كم ضايعه
تر است و مردم انقلابى ما بايد بدانند كه براى حفظ اسلام و انقلاب و نگهبانى از
ثمرات آن و پاس خون شهيدان لازم است از خود بردبارى انقلابى نشان دهند... هدف
انقلاب ماهمان هدف پيامبر عظيمالشان است با صبر و
تحمل انقلابى به پيش تا گسترش عدل الهى و اسلام عزيز.
صحيفه نور جلد:16 صفحه :45 تاريخ سخنرانى :22/11/60
انقلاب اسلامى مقدمه ظهور
ما براى خاطر خداى تبارك و تعالى اين نهضت را و اين ادامه نهضت را
دنبال كرديم و ملت ما بحمدالله با رشد ايمان و با قدرت الهى اين انقلاب را به پيش
برد اميدواريم كه اين انقلاب يك انقلاب جهانى بشود و مقدمه براى ظهور حضرت بقيه
الله - ارواحناله الفداء - باشد.
صحيفه نور جلد:16 صفحه :88 تاريخ سخنرانى :1/1/61
موج انقلاب در عالم
اگر نهضت شما و قيام شما و اينها مثل قيام هاى ديگر بود كه براى رسيدن به يك
چيزهاى دنيوى بود، قيام كرده بوديد كه فراوانى باشد، قيام كرده بوديد كه ارزانى
باشد، قيام كرده بوديد كه رفاه باشد، قيام كرده بوديد كه مجالس لهو و لعب باشد،
اگر براى اينها قيام كرديد، خوب حق داريد كه آنهايى كه مى خواهند شكوه كنند، شكوه
كنند البته توده مردم شكوه ندارند، آنى كه دارد، آنهايى است كه از آن مجالس لهو و لعب
بازمانده اند، لكن توده اى كه قيام كرده است و از
اول هم غير از اينكه ما براى اسلام و جمهورى اسلامى قيام كرديم ، ديگر
آمال و آرزويى نداريم اين ملت خسته نمى شود اين ملت اينطور نيست كه بگويد حالا كه
نرسيديم به آن ، پس برويم سراغ كارمان اين ملت ميبينند رسيده به آن الان موج اين
نهضت شما و انقلاب شما، در عالم اين موج رفته است ، در همه جاى دنيا اين موج پيروزى
شما سايه افكن است .
صحيفه نور جلد:17 صفحه :63 تاريخ سخنرانى :25/7/61
|