۱۳۹۷/۹/۱۱    ۷:۳۶     بازدید:۲۰       کد مطلب:۹۳۷۰۲۷          ارسال این مطلب به دیگران

فرهنگی ، اعتقادی » اجتماعی ، تربیتی
  ،   موضوع استخاره
موضوع استخاره:

به معنای عام یعنی طلب خیر نمودن از خدا در تمام امور، اینکه برای مومن بهتر است در کارها و تصمیمات خود از خدا طلب خیر کند و در قلب و نیت و عملش امور را به خدا واگذار کند و از او بخواهد امورش ختم به خیر شود. طبق این معنا، استخاره به زمان و مکان و شرایط خاصی اختصاص ندارد. این استخاره در واقع نوعی دعا است نه مشاوره. دمات آن در قرآن کریم و روایات اهل بیت (ع)، گفت: درباب موافق و یا مخالف بودن علما، باید اشاره داشت که در بین عالمان به قرآن و دین، بخشی موافق روایات و مضمون استخاره به نقل معصومان (ع) هستند، اما بعضی دیگر از علما غیرموافق هستند، البته نه به این معنا که مخالف قول حضرات معصوم (ع) باشند، بلکه می گویند استخاره پایین ترین درجه در تصمیم گیری های امور است.

_یک مشکل این است که بعضی استخاره راباتفال اشتباه میگیرند میگه استخاره بگیرببینم این کارجورمیشود من دراین کنکورقبول میشوم ی اخیر این درست نیست روایتی از امام صادق (ع) داریم که فرمودند: لا تتفال بالقرآن (کافی، ج2، ص629)

فالگیری برای کارهای آینده است که البته خرافه است ولی استخاره نحوه‌ای از قرعه بوده و قرعه نص صریح قرآن است که در مورد داستان انداختن حضرت یونس(ع) به آب صادق است.

مشکل دیگراینکه ، استخاره را با پيشگويى نبايد اشتباه گرفت
مشکل دوم این است که برای هرچیزی سریع میرود سراغ استخاره
مشکل سوم این است که میخواهد نظرخودش رابه قرآن تحمیل کند بزن تاخوب بیاد
مشکل چهارم این است که به استخاره عمل نمی‌کند
باید بدانیم که نتیجه هیچ اموری در استخاره بیان نشده است و بنده با این کارش نتیجه عمل خود را به خدا واگذار می کند.
اولااز نگاه قرآن کریم و حضرات معصوم (ع)، معقول ترین روشی که بخواهیم کاری را انجام بدهیم، تامل، تفکر، تدبر کردن در امور است، که هر آن چیزی که نتیجه بود به آن عمل کنیم.
ثانیااز استخاره نمی توان، طلب غیب داشت، حال اگر شخصی طلب غیب شنیدن را از روحانیون و یا طلاب داشته باشد، دیگر استخاره نیست، و در تعریف آن ما روایتی نداریم، چرا که تنها ائمه معصوم (ع) هستند که می توانند نتیجه کار را بیان کنند و به علوم مشهود باشند.
ثالثا ما باید نزد کسی استخاره کنیم که عالم به قرآن باشد.
بسیاری از بزرگان ما مانند آیت الله بهجت و آیت الله فاضل لنکرانی مقید به استخاره با تسبیح بودند.
رابعا دو چيز را به هنگام استخاره نبايد فراموش کرد: 1ـ استخاره منحصر به جايى است که مثبت يا منفى بودن کار بر انسان روشن نباشد، و با تفکّر و انديشه، و حتّى با مشورت کردن با افراد خبره و صاحب نظر نيز روشن نشود؛ اين جا، جاى استخاره است و در غير اين صورت استخاره کردن، اشتباه است.
2ـ از استخاره هاى مکرّر در يک چيز بايد پرهيز کرد (مگر اين که فاصله قابل توجّهى بشود و يا اين که شرايط تغيير کند.) در استخاره هاى مکرّر، همان استخاره اوّل معتبر است و بقيّه اعتبارى ندارد. بايد انسان بعد از استخاره - با شرايطى که در بالا گفته شد - ترديد نکند و به دنبال آن به راه بيفتد و از خدا خير و صلاح خويش را بطلبد و بر ذات پاک او توکّل کند، و مطمئن باشد نتيجه خواهد گرفت.

خامسا- راضی بودن به نتیجه استخاره:
استخاره کننده باید به نتیجه استخاره راضی و خشنود باشد، گرچه ظاهراً خوشایند او نباشد زیرا خداوند آگاه به خیر و شر و صلاح انسان است.
پس مفهوم خوب آمدن استخاره این نیست که استخاره کننده در انجام آن کار حتما به نتیجه مطلوب خودش می رسد یا هیچ ضرری به او نخواهد رسید، بلکه به این معناست که آن تصمیم یا کار مورد نظر در مجموع به صلاح دنیوی و اخروی اوست و به خیر و سعادت او ختم می شود، اگرچه ممکن است با ضرر و بلا قرین باشد. امام صادق(ع) فرمودند:
“و لتکن استخارتک فی عافیه فانه ربما خیر للرجل فی قطع یده و موت ولده و ذهاب ماله.” (کافی، ج3، ص472گاه انسان براى کارى استخاره مى کند و مطابق آن، به سوى آن کار مى رود و ظاهراً نتيجه اى نمى گيرد؛ امّا بعد از ماه ها، يا سال ها، رمز عجيب آن استخاره را درمى يابد. سادسا هیچ الزامی در عمل به آن نیست و ترک عمل به استخاره حرام نیست، هرچند علما گفته اند اگر استخاره کرد افضل و بهتر است برخلاف آن عمل نشود.
آیا استخاره شرعا الزام آور است؟ 
جواب: برای کسی که نمی خواهد به استخاره عمل کند، استخاره کردن خوب نیست. 
بهجت
کما اینکه شخصی نزد امام (ع) رسید تا برای شروع تجارت خود استخاره کرد و بَد آمد، هنگامی که به شهر خود برگشت، به حضرت (ع) گفت من سود زیادی کردم ولیکن شما گفتید نروم. امام صادق (ع) فرموند: «من گفتم نرو، به جهت قضا شدن نماز صبح ات.» از این نوع روایت های درباب استخاره را داریم.

در حدیثی از امام صادق (ع) آمده است که فرمودند: یقول الله عز و جل: من شقاء عبدی ان یعمل الاعمال و لا یستخیرنی (وسائل الشیعه، ج8، ص79)

حکایت استخاره و پس گردنی

یکی از اساتید حوزه نقل میکرد میگفت: روزی یکی از شاگرداش بهش زنگ میزنه که فورا استاد واسش یه استخاره بگیره استاد هم استخاره میگیره وبهش میگه:بسیار خوبه معطلش نکن و سریع انجام بده. چند روز بعد شاگرد اومد پیش استاد وگفت:
میدونید استخاره رو برا چی گرفتم؟
استاد:نه!!!
شاگرد:تو اتوبوس نشسته بودم دیدم نفر جلوییم،پشت گردنش خیلی صافه وباب زدنه؛ هوس کردم یه پس گردنی بزنمش. دلم میگفت بزن.عقلم میگفت نزن هیکلش از تو بزرگتره میزنه داغونت میکنه.
خلاصه زنگ زدم و استخاره گرفتم وشما گفتین فورا انجام بده.
منم معطل نکردم وشلپ زدمش.
انتظار داشتم بلند شه دعوا راه بندازه امایه نگاهی به من انداخت وگفت استغفرالله.تعجب کردم گفتم:ببخشید چرا استغفار؟!؟!؟!
گفت: دخترم یه پسر بیکار رو دوست داره  و من با ازدواج اون مخالفت کردم ولی پسر همکارم که وضعیت مالی خوبی دارن به خاستگاریش اومده و میخوام مجبورش کنم که زن پسر همکارم بشه و الان توی دلم داشتم به خدا میگفتم خدایا اگه این تصمیمم اشتباهه یه پس گردنی بهم بزن که بفهمم.تا این درخواستو کردم تو از پشت سر محکم به من زدی!!!
استخاره در ساعت‌های مختلف
عالم بزرگوار شیخ عباس قمی در کتاب شریف مفاتیح‌الجنان از محدث کاشانی و او نیز از مدخل منظوم محقق طوسی ساعاتی را برای استخاره نقل کرده است که شامل
شنبه از طلوع آفتاب تا ساعت 10 و بعد از اذان ظهر تا ساعت 16،
یک‌شنبه از طلوع آفتاب تا ساعت 12 و بعد از ساعت 16 عصر تا مغرب،
دوشنبه از طلوع فجر تا طلوع آفتاب و بعد از ساعت 10 تا ساعت 12 ظهر و از ساعت 16 عصر تا عشا آخر(وقت خوابیدن)،
سه‌شنبه از ساعت 10 تا 12 ظهر و بعد از ساعت 16 تا عشای آخر(وقت خوابیدن)،
چهارشنبه از طلوع آفتاب تا ساعت 12 و بعد از ساعت 16 عصر تا عشای آخر( وقت خوابیدن)،

پنجشنبه از طلوع فجر تا طلوع آفتاب و بعد از ساعت 12 ظهر تا عشا آخر(وقت خوابیدن) و جمعه از طلوع فجر تا طلوع آفتاب و بعد از زوال تا ساعت 16 است.


ضمائم:
نظرات بازدیدکنندگان

نظر شما درباره این مطلب

     
امنیت اطلاعات و ارتباطات ناجی ممیزی امنیت Security Audits سنجش آسیب پذیری ها Vulnerability Assesment تست نفوذ Penetration Test امنیت منابع انسانی هک و نفوذ آموزش هک