"بسم الله الرحمن الرحیم"
چرا امامانِ خود را معصوم مي ناميد ؟
پاسخ : به عصمت امامان شيعه ، که همگي اهل بيت پيامبرند ، دلايل متعددي موجود است و ما از ميان آنها تنها يکي را يادآور مي شويم :
بنابر نقل دانشمندان شيعه و سنّي ، پيامبر ( صلي الله عليه وآله ) در آخرين روزهاي زندگاني خود فرمود :
" إنيّ تارکٌ فيکم الثّقلين کتاب الله و أهل بيتي و أنَّهُما لن يفترقا حتّي يردا عليَّ الْحوض" . ( 1 )
ـ من در ميان شما دو يادگار سنگين و گرانبها بجاي مي گذارم ؛ يکي « کتاب خدا » ( قرآن ) و ديگري « اهل بيت من » و اين دو هرگز از يکديگر جدا نخواهند شد تا روز رستاخيز ، در کنار حوض کوثر به من برسند .
در اينجا نکته اي است جالب و آن اين که : بدون شک قرآن مجيد ، از هرگونه انحراف و اشتباهي در امان است و چگونه ممکن است که خطا به
وحي الهي راه يابد ، در حالي که فرستنده آن خدا و آورنده آن فرشته وحي و دريافت کننده آن پيامبر خدا ( صلّي الله عليه وآله ) است ؟ زيرا عصمت هر سه بسان آفتاب روشن است و مسلمانان جهان ، پيامبر گرامي را در مقام اخذ وحي و حفظ و تبليغ آن ، مصون از اشتباه مي دانند و روشن است که هرگاه کتاب خدا از چنين عصمت راستين و استوار برخوردار باشد ، اهل بيت رسول خدا نيز از هر لغزش و اشتباه مصون خواهند بود . چراکه در اين حديث ، عترت پيامبر ، در جهت ارشاد و رهبري امت ، به عنوان قرين قرآن مجيد قلمداد گرديده اند و به حکم « مقارنت » هر دو از نظر عصمت ، يک نواخت مي باشند .
به بيان ديگر ؛ جهت ندارد که فرد يا افراد غير معصومي قرين کتاب خدا شمرده شوند .
روشن ترين شاهد عصمت ائمه ( عليهم السلام ) همان عبارت پيامبر ( صلّي الله عليه وآله ) است که فرمود : " لَنْ يَفْتَرِقا حَتي يَرِدا عَلَيَّ الْحَوض » ؛ « اين دو ( در هدايت و رهبري ) هرگز از هم جدا نمي گردند تا در کنار حوض کوثر ، بر من وارد شوند" .
هرگاه اهل بيت پيامبر از لغزشها در امان نباشند و در مواردي به خطا روند ، از قرآن که خطا در آن راه ندارد ، جدا گرديده و بي راهه مي روند در حالي که رسول گرامي آن را بشدت نفي فرموده است .
البته مقصود از اهل بيت در سخن پيامبر ، همه بستگان نسبي و سببي آن حضرت نيستند ؛ زيرا شکّي نيست که همه آنان از لغزشها مصون نبودند .
بنابراين ، تنها گروه خاصّي از عترت وي ، چنين افتخاري را داشتند و اين مقام و موقعيت بر جمع معدودي از آنان منطبق مي باشد . و آنان همان ائمه اهل بيت ( عليهم السلام ) هستند که در طول تاريخ روشني بخش راه امت و حافظ سنت پيامبر و نگهبان شريعت او بودند .
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 ـ مستدرک حاکم ، جزء سوم ، ص 148 . الصواعق المحرقه ، باب 11 ، فصل اوّل ، صفحه 149 . قريب به اين مضمون نيز در کتاب « کنزالعمال » ، جزء اوّل ، باب الاعتصام بالکتاب و السنّه ، ص 44 و در مسند احمد ، جزء پنجم ، صفحه 182 و 189 و غير آنها آورده شده است .
انتهای پیام
ضمائم: