1- (بحارالا نوار، ج 81، ص 225، ح 35)
2- كهف / 46.
3- ر . ك : عيون الانباء، ص 12 . و پيش از آن ، فهرست ابن نديم ، ص 412 . خليلى
، طب الامام الصادق ، ص 5 و 6 . تاريخ تمدن الاسلامى ، ج 2، ص 22 . دائرة المعارف
القرن العشرين ، وجدى ، ج 5، ص 661 و مصادر ديگر .
4- ر . ك : عيون الانباء، ص 27، چاپ 1965. طب الامام الصادق ، ص 5 و 6.
5- بحارالا نوار، ج 62، ص 75 .
6- ر . ك : عيون الانباء، ص 13 به بعد. بحارالا نوار، ج 62، ص 75 .
7- ر . ك : عيون الانباء، ص 17 - 26، چاپ 1965 .
8- المفصل فى تاريخ العرب قبل الاسلام ، ج 8، ص 380، به
نقل از ارشاد السارى ، ج 8، ص 360. تاريخ تمدن الاسلامى ، ج 2، ص 22 .
9- المفصل فى تاريخ العرب قبل الاسلام ، ج 8 ، ص 381 .
10- Imhotep
11- جورج سارتون ، تاريخ علم ، ج 1، ص 112 .
12- تاريخ علم ، ج 1، ص 113، 196 و 197. دائرة المعارف القرن العشرين ،
وجدى ، ج 5 ، ص 659 و 660 .
13- ر . ك : تاريخ علم ، ج 1، ص 196 . دائرة المعارف القرن العشرين ، ج 5، ص
661 .
14- آشور بنى پال Ashurbanipall .
15- حمورابى Hammurabi .
16- تاريخ علم ، ج 1، ص 198 و 199 .
17- دائرة المعارف القرن العشرين ، ج 5، ص 662 .
18- vede - Rig .
19- دائرة المعارف القرن العشرين ، ج 5، ص 662 .
20- ر . ك : دائرة المعارف القرن العشرين ، ج 5، ص 663 .
21- تاريخ علم ، ج 2، ص 215 .
22- همان مدرك ، ص 217 . دائرة المعارف القرن العشرين ، ج 5، ص 664.
23- تاريخ طب در ايران ، ج 2، ص 13 .
24- دائرة المعارف القرن العشرين ، ج 5، ص 664 و 665 . و در تاريخ علم ، ص
215 - 320 بحثى شامل در پزشكى يونانى بقراطى آمده است . شايد چنين تعمدى در
اظهار عظمت پزشكى يونانى براى كوچك جلوه دادن اهميت نهضت طبى عظيم اسلامى باشد.
25- ر . ك : دائرة المعارف القرن العشرين ، ج 5، ص 663 .
26- تاريخ علم ، ج 1، ص 197 .
27- نگاه كنيد به مقالات دكتر محمَّد محمَّدى ، مجله هادى ،
سال 2، شماره 2، ص 51، تحت عنوان ((دانشگاه جندى شاپور)) .
28- قفطى ، تاريخ الحكماء، ص 133 .
29- دكتر محمَّد محمَّدى ، مجله پيشين ، ص 51 .
30- تاريخ الحكماء قفطى ، ترجمه فارسى قرن يازدهم ، به كوشش بهين دارايى
، انتشارات دانشگاه تهران ، چاپ 1371، ص 184 .
31- ر. ك : محمَّدمحمَّدى ، مجله هادى ، ((دانشگاه جندى شاپور))،
سال 2 شماره 2، ص 52.
32- تاريخ طب در ايران ، ج 2، ص 73 .
33- دائرة المعارف القرن العشرين ، ج 5، ص 666 .
34- همان مدرك ، ص 655 .
35- موجز تاريخ الشرق الادنى ، ص 191 .
36- تاريخ طب در ايران ، ج 2، ص 118 .
37- ابن قتيبه ، المعارف ، ص 82. مسند احمد، ج 1، ص 73. التراتيب الادارية ، ج
2، ك ص 65 و 69 به نقل از ترمذى و سنن ابى داوود .
38- يا ضحاك بن عرفجة و يا طرفة بن عرفجة ؛ چنانكه با مراجعه به منابع آتى
آشكارمى گردد.
39- به فرمان پيامبر (صلى الله عليه و آله ) .
40- مسند احمد، ج 5، ص 23 . سنن ابى داوود، ج 4، ص 92... .
41- ابن قتيبه ، المعارف ، ص 250 . تاريخ التمدن الاسلامى ، ج 2، ص 24 .
المفصل فى تاريخ العرب قبل الاسلام ، ج 8، ص 417 .
42- المفصل فى تاريخ العرب ، ج 8، ص 417 .
43- سيّدالمرتضى ، امالى ، ج 1، ص 238 .
44- تاريخ تمدن اسلامى ، ج 2، ص 22.
المفصل فى تاريخ العرب قبل الاسلام ، ج 8، ص 386.
45- ر . ك : ابن قتيبه ، المعارف ، ص 82 . مسند احمد، ج 1، ص 73 . التراتيب
الادارية ، ج 2، ص 65 و 69 به نقل از ترمذى و سنن ابى داوود و... .
46- طبقات ابن سعد، ج 5، ص 372 . التراتيب الادارية ، ج 1، ص 456 و 457 .
47- در عيون الانباء، گمان شده است كه او همان ابن حارث بن كلدة بن ثقفى بوده
است (ص 167) والبته اين رأ ى نادرست است ؛ زيرا اين شخص از قريش و از تبار بنى
عبدالدار بوده كه پيامبر (صلى الله عليه و آله ) در جنگ بدر دستور
قتل وى را داد (ر . ك : مصعب ، نسب قريش ، ص 255 ).
48- التراتيب الاداريه ، ج 1، ص 462 . الاصابة ، ج 2، ص 202 .
49- المفصل فى تاريخ العرب ، ج 8، ص 412 .
50- تاريخ تمدن اسلامى ، ج 2، ص 200 .
51- بحار، ج 81 ، ص 209 به نقل از الدعوات راوندى .
52- بحارالا نوار، ج 62، ص 73 . طب الامام الصادق (عليه السلام ) ، ص 16 .
53- بحارالا نوار، ج 66، ص 51 و 52 .
54- برقى ، محاسن ، ص 644. بحارالا نوار، ج 66 ، ص 50 و 54 . مكارم الاخلاق ،
ص 109.
55- معجم البلدان ، ج 1، ص 93. تلمسانى برى ، الجوهرة فى نسب على بن ابى
طالب وآله ، ص 115 و116.
56- ابن جوزى ، تاريخ عمر، ص 245 .
57- ر . ك : به برخى از منابع گذشته پيرامون نقش اين پزشكان در ترورهايى
كه حاكمان وقت به دست آنان بر ضد مخالفين سياسى انجام مى دادند .
58- وفيات الاعيان ، ج 1، ص 168. التراتيب الادارية ، ج 2، ص 263 .
59- كنزالعمال ، ج 10، ص 45. التراتيب الادارية ، ج 1، ص 463 .
60- ج 2، ص 357 .
61- تاريخ طب در ايران ، ج 2، ص 194 .
62- عيون الانباء، ص 232، نقل از ابن جلجل . تاريخ الحكماء، ص 324 و 325.
تاريخ طب در ايران ، ج 2، ص 194 و 215. ابن
جلجل ، تاريخ الحكماء (ترجمه فارسى و حواشى ). التراتيب الادارية ، ج 2، ص 269 و
270 از تاريخ آداب اللغة العربية ، ج 1، ص 233 .
63- تاريخ طب در ايران ، ج 2، ص 141 .
64- البيان و التبيين ، ج 15، ص 258. التراتيب الادارية ، ج 2، ص 268 و 269
.
65- دائرة المعارف قرن العشرين ، ج 5، ص 665 .
66- تاريخ طب در ايران ، ج 2، ص 294 .
67- عيون الانباء، ص 279 .
68- تاريخ الحكماء، ص 380. عيون الانباء، ص 246. تاريخ طب در ايران ، ج 1،
ص 242 .
69- عيون الانباء، ص 260. تاريخ طب در ايران ، ج 2، ص 242 .
70- دائرة المعارف القرن العشرين ، ج 5، ص 665 .
71- الفهرست ابن نديم ، ص 353. عيون الانباء، ص 260 .
72- تاريخ طب در ايران ، ج 2، ص 302 و ...
73- تاريخ طب در ايران ، ج 2،
ص 302 و ...
74- تاريخ تمدن اسلامى ، ج 2، ص 175. تاريخ طب در ايران ، ج
2، ص 207 - 242 .
75- شايد بعضى از ترجمه هاى وى را به حنين نسبت داده باشند، اين اشتباه ممكن است
به دليل تشابه ظاهرى نام آنان باشد .
76- ر . ك : عيون الانباء، ص 654 .
77- تاريخ الحكماء، ص 385. عيون الانباء، ص 237 .
78- گويند : مهدى با اين كنيه كه بدو داد، اشارت داشت به اينكه او چنان مرتبتى
دارد كه چون پدر عرب مى ماند (ر . ك : تاريخ الحكماء، عيون الانباء) .
79- همان مدرك .
80- تاريخ الحكماء، ص 147. محمد محمدى ، مجلّه الهادى ،
سال 2، ص 62 ((دانشگاه جندى شاپور)) .
81- ر . ك : ابن نديم ، الفهرست ، ص 413 .
82- طبرى ، تاريخ ، ج 8، ص 34. محمد محمدى ، مجله الهادى ،
سال 2، شماره 62 . معجم البلدان ، ج 2، ص 170 و 171 .
83- اسحاق بن حنين ، كتابى تأ ليف كرده است (الفهرست ، ص 429) و...
84- موجز تاريخ الشرق الادنى ، ص 192 .
85- همان مدرك ، ص 194 .
86- ر . ك : معجم ادباء الاطباء، ج 1، ص 116 .
87- همان مدرك ، ج 1، ص 115 .
88- تاريخ طب در ايران ، ج 2، ص 569 .
89- موجز تاريخ الشرق الادنى ، ص 193. ر . ك : تاريخ التمدن الاسلامى ، ج
2، ص 199 .
90- تمدن اسلام و عرب ، ص 611 .
91- ر . ك : موجز تاريخ الشرق الادنى ، ص 193 .
92- ر . ك : تمدن اسلام و عرب ، ص 610 .
93- همان مدرك .
94- تمدن اسلام و عرب ، ص 609 - 614 (با تغيير و تلخيص ) .
95- تاريخ التمدن الاسلامى ، ج 2، ص 200 .
96- تاريخ الشعوب الاسلامية ، ص 314 .
97- موجز تاريخ الشرق الادنى ، ص 191 .
98- تاريخ اسلام و عرب ، ص 608 .
99- بروكلمان ، تاريخ الشعوب الاسلامية ، ص 314 .
100- تمدن اسلام و عرب ، ص 608 .
101- مختصر تاريخ العرب ، ص 283. تمدن اسلام و عرب ، ص 616 .
102- ر . ك : تمدن اسلام و عرب ، ص 616 .
103- تمدن اسلام و عرب ، ص 609 .
104- معجم ادباء الاطباء، ج 2، ص 74 .
105- تاريخ طب در ايران .
106- ر . ك : همان مدرك ، ج 2، ص 421 و 428 .
107- موجز تاريخ الشرق الادنى ، ص 192. ر . ك : تاريخ التمدن الاسلامى ، ج
2، ص 203 .
108- موجز تاريخ الشرق الادنى ، ص 193 .
109- معجم الادباء، ج 2، ص 55 .
110- موجز تاريخ الشرق الادنى ، ص 193 .
111- طب الامام الصادق (عليه السلام ) ، ص 30 و 31 .
112- موجز تاريخ الشرق الادنى ، ص 194 .
113- معجم الادبا الاطباء، ج 1، ص 117 و 118 .
114- تاريخ طب در ايران ، ج 2، ص 589 و 592 . و در صفحه هاى 600 تا 605
آمده است كه بعضى از تحقيقات و نظريه هاى ابن سينا، همچنان تا به امروز معتبر است و
تجربه هاى جديد، مؤ يد آنها مى باشد .
115- عرب ، پيش از اسلام ، اهل ابداع و علم نبود، بلكه اين اسلام بود كه آنان و
غير آنان را به كشف و نوآورى وادار نمود. مسلمانان هم در علم پزشكى و هم در ديگر علوم
اكتشافات بسيارى داشته اند و نوآوريهاى فراوانى به بار آورده اند .
116- ر . ك : تمدن اسلام و عرب ، ص 614 - 616 (باتصرف ) .
117- مختصر تاريخ العرب ، ص 283. ر . ك : تاريخ تمدن اسلام (مترجم )، ج 2
ص 607 .
118- دائرة المعارف القرن العشرين ، ج 5، ص 666 .
119- عيون الانباء، ص 703 .
120- عيون الانباء، ص 703. ر . ك : تاريخ التمدن الاسلامى ، ج 2، ص 205 .
121- تاريخ التمدن الاسلامى ، ج 2، ص 205 .
122- موجز تاريخ الشرق الادنى ، ص 194 و 195 .
123- تاريخ التمدن الاسلامى ، ج 2، ص 203 .
124- تاريخ طب در ايران ، ج 2، ص 605 .
125- تمدن اسلام و عرب ، ص 616 (به اختصار) .
126- تاريخ طب در ايران ، ج 2، ص 571 - 587 .
127- ر . ك : عيون الانباء، ص 224 و 225. تاريخ الحكماء، ص 188 و 189.
تاريخ التمدن الاسلامى ، ج 2، ص 201 . مختصر تاريخ
الدول ، ص 140 و 141 .
128- مختصر تاريخ العرب ، ص 283 و 369 . تراث اليونانى فى الحضارة
الاسلامية ، ص 92. تاريخ التمدن الاسلامى ، ج 2، ص 205 و 207 .
129- عيون الانباء، ص 323 .
130- همان ، ص 329 .
131- همان مدرك ، ص 628 .
132- تاريخ الحكماء، ص 273 . عيون الانباء، ص 416 .
133- عيون الانباء، ص 733 .
134- تاريخ الحكماء، ص 191. عيون الانباء، ص 302. تاريخ طب در ايران ، ج 2،
ص 282 و 686. تاريخ التمدن الاسلامى ، ج 2، ص 201. تاريخ مختصر
الدول ، ص 162 .
135- عيون الانباء، ص 731. تاريخ التمدن الاسلامى ، ج 2، ص 201 .
136- عيون الانباء، ص 351 و 352 .
137- تاريخ طب در ايران ، ج 2، ص 686 و 816 . در اين كتاب آمده است كه ابراهيم
بن سنان ، ابوسعيد را مكلف نمود تا از پزشكان آزمايش به
عمل آورد، نتيجه اين شد كه هشتصد پزشك و جراح ، مجوز پزشكى به دست آورند. ولى
ظاهراً براى بعضى اشتباهى پيش آمده و سنان بن ثابت را با ابراهيم بن سنان خلط نموده
اند؛ چنانكه با مراجعه به عيون الانباء، ص 302 و منابع ديگر فهميده مى شود .
138- تاريخ طب در ايران ، ج 2، ص 820 .
139- عيون الانباء، ص 524 . تاريخ التمدن الاسلامى ، ج 2، ص 201 .
140- عيون الانباء، ص 302 . تاريخ التمدن الاسلامى ، ج 2، ص 200 .
141- عيون الانباء، ص 610. تاريخ التمدن الاسلامى ، ج 2، ص 200 .
142- تاريخ التمدن الاسلامى ، ج 2، ص 200 به
نقل از عيون الانباء، ج 2، ص 140. در آنجا آمده است : ((آنان از مسيحيان بودند!!)).
143- عيون الانباء، ص 415.
144- تاريخ التمدن الاسلامى ، ج 2، ص 201 .
145- تمدن اسلام و عرب ، ص 615 .
146- تاريخ الحكماء، ص 193 و 194. عيون الانباء، ص 301 .
147- مختصر تاريخ العرب ، ص 536 .
148- عيون الانباء، ص 536 .
149- ر . ك : تمدن اسلام و عرب ، ص 614 . عيون الانباء، ص 415. موجز تاريخ
الشرق الادنى ، ص 192 .
150- عيون الانباء، ص 415 .
151- عيون الانباء، ص 420 .
152- تاريخ الحكماء، ص 272. تاريخ الاطباء والحكماء، ص 153 (ترجمه
فارسى ) .
153- مختصر تاريخ العرب ، ص 283 .
154- تاريخ التمدن الاسلامى ، ج 2، ص 207 ،
نقل از طبقات الاطباء، ج 1، ص 155 .
155- تاريخ الحكماء، ص 194. عيون الانباء، ص 301 و 302 .
156- مقريزى ، الخطط، ج 2، ص 405 .
157- همان مدرك ، ص 406 .
158- وفيات الاعيان ، ج 1، ص 274، چاپ 1309. تاريخ الحكماء، ص 405.
تاريخ التمدن الاسلامى ، ج 2، ص 207.
159- مختصر تاريخ العرب ، ص 369 .
160- الخطط مقريزى ، ج 2، ص 405. الحضارة الاسلامية فى القرن الرابع
الهجرى ، ج 2، ص 206.
161- المفصل فى تاريخ العرب قبل الاسلام ، ج 8 ، ص 412. التراتيب الادارية ،
ج 1، ص 453 و 454. تاريخ طب در ايران ، ج 2، ص 763 .
162- مقريزى ، الخطط، ج 2، ص 405.
163- ابن قتيبه ، عيون الاخبار، ج 4، ص 69 .
164- نهج البلاغه فيض الاسلام ، نامه ها، عهد نامه مالك اشتر. بحارالا نوار، ج
77، ص 259 .
165- همان مدرك .
166- شيخ بهايى ، كشكول ، ص 213. تاريخ التمدن الاسلامى ، ج 2، ص 206 .
167- تاريخ التمدن الاسلامى ، ج 2، ص 206 .
168- تاريخ الحكما، ص 383 و 384. عيون الانباء، ص 245 .
169- تاريخ طب در ايران ، ج 2، ص 158 .
170- ابن نديم ، الفهرست ، ص 356 .
171- التراث اليونانى فى الحضارة الاسلامية ، ص 91 .
172- ر . ك : حموى ، معجم البلدان ، ج 2، ص 540 .
173- التراث اليونانى فى الحضارة الاسلامية ، ص 91 .
174- عيون الانباء، ص 316 .
175- تاريخ البيمارستانات فى الاسلام ، ص 180. التراث اليونانى فى
الحضارة الاسلامية ، ص 91.
176- عيون الانباء، ص 316. تاريخ طب در ايران ، ج 2، ص 288 .
177- همان مدرك .
178- الحضارة الاسلامية فى القرن الرابع الهجرى ، ج 2،
ص 206 .
179- عيون الانباء، ص 305 .
180- التراث اليونانى في الحضارة الاسلامية ، ص 92 .
181- تاريخ طب در ايران ، ج 2، ص 775. الحضارة الاسلامية فى القرن الرابع ،
ج 2، ص 207، المنتظم ، ج 7، ص 33.
182- تاريخ طب در ايران ، ج 2، ص 775 .
183- تاريخ طب در ايران ، ج 2، ص 775. تاريخ التمدن الاسلامى ، ج 2، ص
207. التراث اليونانى فى الحضارة الاسلامية ، ص 92 .
184- حديد / 1 - 4 .
185- حديد / 9 .
186- حمد / 1 - 3 .
187- كافى ، ج 6، ص 242. محاسن ، ص 334. تهذيب ، ج 9، ص 128. من
لايحضره الفقيه ، ج 3، ص 218. وسائل ، ج 17، ص 2 .
188- الفصول المهمة ، ص 541 از علل الشرايع . بحارالا نوار، ج 6، ص 93.
علل الشرايع ، ج 1، ص 250 و 252 .
189- كسى كه سنّت حسنه اى را پايه گذارى كند، اجرش و اجر هر كس كه به آن
عمل مى كند تا روز قيامت ، به او بر مى گردد و كسى كه سنّت بدى را بنا نمايد، گناه
آن و گناه هر كسى كه به آن عمل كند تا روز قيامت ، به او بر مى گردد.
190- بحارالا نوار، ج 76، ص 84 و ج 80، ص 106 از كنزالفوائد كراجكى و ج
99، ص 303. فقه الرضا، ص 48، 99 و 84.
خصال ، ج 2، ص 620. تحف العقول ، حديث الاربع مائة (چهارصد حديث )، ص 73.
191- بحارالا نوار، ج 62، ص 291 به
نقل از طب نبى ، تأ ليف مستغفرى .
192- الفصول المهمة ، ص 441. طب صادق ، ص 15 از دعائم .
193- وسائل الشيعه ، ج 19، ص 272، حديث 1 .
194- همچنان كه در بيشتر موارد عام : سياسى ، اجتماعى ، ادارى ... و غيره چنين است .
195- نحل / 43 .
196- زمر / 9 .
197- تحف العقول ، ص 238. بحارالا نوار، ج 78، ص 235 . سفينة البحار، ج 2،
ص 78 .
198- روضة الكافى ، ص 345. الفصول المهمة ، ص 404.
الوسائل ، ج 2، ص 629 و ج 11، ص 401.
199- طب امام صادق (عليه السلام ) ، ص 17 . تسترى ، قضاء اميرالمؤ منين (عليه
السلام ) ، ص 144 .
200- تحف العقول ، ص 144. طب امام صادق (عليه السلام ) ، ص 17. بحارالا نوار،
ج 78، ص 45 .
201- طب امام صادق (عليه السلام ) ، ص 17. كنزالفوائد كراجكى ، ص 240.
بحارالا نوار، ج 2، ص 218.
202- وسائل الشيعه ، ج 12، ص 75 به
نقل از الخرائج و الجرائح .
203- وسائل الشيعه ، ج 12، ص 74. الخرائج و الجرائح ، ص 213 و از
اصول كافى ، ص 285.
204- تهذيب ، ج 10، ص 293. وسائل الشيعه ، ج 19، ص 294 و 304 .
205- موطاءمع تنوير الحوالك ، ج 3، ص 141. ابن قيم ، طب نبوى ، ص 41. و در
پايين صفحه اش از ترمذى و ابى داوود و ابن ماجة ؛ عبدالرزاق ، المصنف ، ج 11، ص 30
و در پايين صفحه اش از بخارى ، كتاب اجاره ، ج 4، ص 308 و همچنين از مسلم .
206- ر . ك : قرب الاسناد، ص 52 و 53 و استبصار، ج 3، ص 58، 60 و 64.
وسائل الشيعه ، ج 12، ص 71 - 74 . و در پايين صفحه اش از: تهذيب ، ج 2، ص 107
و 109 و از فروع كافى ، ج 1، ص 360. فقيه ، ج 2، ص 52 و 56. بحارالا نوار، ج
10، ص 267. علل و بسيارى ديگر ...
207- بحارالا نوار، ج 62، ص 65 .
208- من لا يحضره الفقيه ، ج 3، ص 107. بحارالا نوار، ج 62، ص 72 .
209- من لايحضره الفقيه ، ج 3، ص 20. تهذيب ، ج 6، ص 319. النهايه ، ص
62. وسائل الشيعه ، ج 18، ص 221. قصار
الجمل ، ج 1، ص 299 .
210- ر . ك : جواهر الكلام ، ج 43، ص 44 و 45. مسالك ، كتاب ديات ، موجبات
ضمانت . رياض ، ج 2، ص 537. مبانى تكملة المنهاج ، ج 2، ص 222. مجمع برهان ،
كتاب ديات ، ص 1. تمام اينها بر عدم خلاف در آن تأ كيد كرده يا اجماع از تنقيح را
نقل كرده اند.
211- ابن القيم ، طب النبوى ، ص 109 .
212- كنزالعمال ، ج 10، ص 16. و رمزالى : حاكم ، مستدرك . ابى داوود، سنن ، ابن
ماجة ، بيهقى ، نسائى و طب النبوى ، ص 107 از بعضى از ذكر كنندگان . تراتيب
الادارية ، ج 1، ص 466 از دار قطنى وغيره ...
213- تراتيب الادارية ، ج 1، ص 266. كنزالعمال ، ج 10، ص 17. از ابن عدى در
الكامل و ابن سنى و بيهقى . ابن نعيم در الطب . عبدالرزاق ، المصنف ، ج 9، ص 470 .
214- ر . ك : تهذيب ، ج 10، ص 234. سرائر، ص 429. كافى ، ج 7، ص 364.
وسائل الشيعه ، ج 19، ص 195. مسالك ، كتاب ديات ، يجب موجبات ضمانت . رياض ، ج
2، ص 539. قصارالجمل ، ص 404. مبانى تكملة المنهاج ، ج 2، ص 233 .
215- سرائر، ص 429 .
216- كافى ، ج 8، ص 364. تهذيب ، ج 10، ص 234.
وسائل الشيعه ، ج 19، ص 195. النهاية ، ص 762.
قصارالجمل ، ج 1، ص 404. مسالك ، كتاب ديات ، در موجبات ضمانت . شرايع ، ج 4، ص
249. رياض ، ج 2، ص 537. مبانى تكملة المنهاج ، ج 2، ص 222. و به اين معنا از على
(عليه السلام ) در كتاب مصنف عبدالرزاق ، ج 9، ص 471
نقل شده است .
217- مسالك ، ج 2، كتاب ديات ، باب موجبات ضمانت . جواهر، ج 43، ص 46 و 47
.
218- جواهرالكلام ، ج 43، ص 47و48.
وسائل الشيعة ، ج 19، ص 195. شرايع ، ج 4،ص 249.
219- شرايع ، ج 4، ص 249. جواهر، ج 43، ص 45 .
220- جواهرالكلام ، ج 43، ص 46 .
221- همان ، ص 45 .
222- روضه كافى ، ص 193. فصول المهمه ، ص 402. بحارالا نوار، ج 62،
ص 67. وسائل الشيعه ، ج 17، ص 177. طب امام صادق (عليه السلام ) ، ص 59 .
223- كافى ، ج 6، ص 53 . بحارالا نوار، ج 62، ص 68 .
224- اين شرط از نظر اسلام معنا ندارد، مگر آن كه برده نتواند به وظايف خود به
شكل مناسب عمل كند .
225- عيون الانباء، ص 46 و 47 .
226- تأ ليف على بن عباس ، باب دوّم ، مقاله
اوّل .
227- تاريخ طب در ايران ، ج 2، ص 456 - 458 (با تصرف ). عيون الانباء، ص
45 سوگند بقراط و طبقات الاطباء و الحكماء ابن
جلجل ، ص 73، ترجمه فارسى در حاشيه از منتخب صوان الحكمة ، ص 82 .
228- ر . ك : بحارالا نوار، ج 78، ص 189 و ج 99، ص 123 به
نقل از اعلام الدين . مستدرك الوسائل ، ج 2، ص 45. غررالحكم ، ج 1، ص 365 .
229- تحف العقول ، ص 237. بحارالا نوار، ج 78، ص 235 و 189 به
نقل از اعلام الدين .
230- طوسى ، امالى ، ج 2، ص 238. تحف
العقول ، ص 138 و 292. غررالحكم ، ج 1، ص 394. بحارالا نوار، ج 78، ص 34، 38
و 307، ج 2، ص 17، 96 و 97 و صفحاتى ديگر. تراتيب الادارية ، ج 2، ص 348.
قصارالجمل ، ج 1، ص 159 .
231- احمد بن حنبل ، مسند، ج 1، ص 247. تاريخ الخميس ، ج 1، ص 395.
السيرة ك الحلبية ، ج 2، ص 193. الروض الانف ، ج 3، ص 84. ابن سعد، طبقات ، ج 2،
قسم 1، ص 14. تراتيب الادارية ، ج 2، ص 348. و ج 1، ص 48 و 49 به
نقل از سهيلى و از مطالع النصرية فى الاصول الخطية ، ابى الوفا نصرالدين
الهورينى و كتاب ما، صحيح از سيره نبويه ، ج 3، ص 257. الامتاع ، ص 101 به
نقل از مقريزى .
232- بحارالا نوار، ج 62، ص 77. فتح البارى ، ج 10، ص 114. ابن قيم ، طب
نبوى ، ص 10.
233- بحارالا نوار، ج 78، ص 127 و ج 75، ص 382 به
نقل از اعلام الدين .
234- صدوق ، امالى ، ص 396. سفينة البحار، ج 2، ص 379.
وسائل الشيعة ، ج 8، ص 442. حاشيه وسائل از عيون اخبارالرضا، ص 219 .
235- سفينة البحار، ج 2، ص 380 .
236- مراجعه شود به كتاب : تاريخ طب در ايران ، ج 2، ص 457 به
نقل از كتاب كامل الصناعة الطبية الملكى ، باب دوّم مقاله
اوّل .
237- به عنوان مثال ر . ك : بحارالا نوار، ج 2، ص 111 - 124 و غير از بحار از
مصادر ديگر.
238- عيون الانباء، ص 45 .
239- تحف العقول ، ص 238 . بحارالا نوار، ج 78، ص 236 .
240- طب نبوى از ابن قيم ، ص 107 و 108 .
241- بحارالا نوار، ج 62، ص 74 از دعائم
نقل كرده است . مستدرك الوسائل ، ج 3، ص 127 .
242- بحارالا نوار، ج 62، ص 65 به
نقل از سرائر .
243- شيخ حرّ عاملى ، فصول المهمة ، ص 503 .
244- تاريخ طب در ايران ، ج 2، ص 457 .
245- بحارالا نوار، ج 2، ص 107، حديث 5 .
قصارالجمل ، ج 2، ص 65، و ج 1، ص 197 به
نقل از بحار الانوار.
246- بحارالا نوار، ج 2، ص 53 به نقل از مصباح الشريعه .
قصارالجمل ، ج 2، ص 63 به نقل از بحارالانوار.
247- فصول المهمة ، ص 415 .
248- كنزالعمال ، ج 10، ص 1 و 3. به
نقل از ابن داوود و از احمد و ابى نعيم در طب و ارشاد سارى ، ج 8، ص 360. تراتيب
الاداريه ، ج 1، ص 462 .
249- تهذيب ، ج 10، ص 125 - 127، حديث 118 و 119 و126 . كافى ، ج 7، ص
264 و 286. وسائل الشيعه ، ج 18، ص 528 و 529 به
نقل از كافى و تهذيب . مستدرك الوسائل ، ج 3، ص 239 از دعائم الاسلام .
250- غررالحكم ، ج 2، ص 718 .
251- صدوق ، العلل ، ص 525. روضه كافى ، ص 88.
وسائل الشيعة ، ج 17، ص 176. به نقل از كافى و
علل . بحارالا نوار، ج 62، ص 62 و 75 به
نقل از علل و كافى و دعائم . فصول المهمة ، ص 400. طب امام صادق ، ص 75 .
252- تاريخ طب در ايران ، ج 2، ص 457 به
نقل از كامل الصناعة الطبية ملكى .
253- عيون الانباء، ص 45 .
254- تاريخ طب در ايران ، ج 2، ص 457 به
نقل از كامل الصناعة الطبية الملكى .
255- خصال ، ج 1، ص 26. فصول المهمه ، ص 404. سفينة البحار، ج 2، ص 78.
وسائل الشيعه ، ج 2، ص 629. طب الائمه ، ص 61. بحارالا نوار، ج 81، ص 207 و ج
62، ص 64 و 65 به نقل از خصال و علل الشرايع .
256- كافى ، ج 6، ص 382. برقى ، محاسن ، ص 571. مستدرك
الوسائل ، ج 1، ص 82. فصول المهمة ، ص 404 و 442. طب امام صادق (عليه السلام )
، ص 75 به نقل از فصول المهمة . سفينة البحار، ج 2، ص 78.
وسائل الشيعة ، ج 2، ص 630 و ج 17، ص 190 به
نقل از علل و مكارم الاخلاق و غير اين دو. مجمع الزوائد، ج 5، ص 86 به
نقل از طبرانى . بحار، ج 81، ص 207 و 211 و ج 62، ص 63، 64، 65، 66، 260،
269، 287 و ج 66، ص 456. و در حاشيه بحار از بسيارى از كسانى كه مقدم شد. و از
دعوات راوندى نقل كرده است . مكارم الاخلاق ، ص 418. فقه الرضا، ص 46. و از شهيد و
غير از اينها نقل كرده است .
257- بحارالا نوار، ج 81، ص 204. مستدرك
الوسائل ، ج 1، ص 82 به نقل از نهج البلاغه .
258- نهج البلاغه ، حكمت شماره 26. وسائل الشيعة ، ج 2، ص 629 و 630 به
نقل از نهج البلاغه . بحارالا نوار، ج 62، ص 68 و ج 81، ص 204.
فصول المهمة ، ص 404. سفينة البحار، ج 2، ص 78 .
259- روضة الكافى ، ص 273. بحارالا نوار، ج 62.
وسائل الشيعه ، ج 2، ص 629. سفينة البحار، ج 2، ص 78. مقدمه طب ائمه در خراسان ،
ص 4 .
260- بحارالا نوار، ج 81، ص 207 و در حاشيه بحار از
علل الشرايع ، ج 2، ص 150 و 151 .
261- طب امام صادق ، ص 75 به نقل از
فصول المهمة و مستدرك الوسائل ، ج 1، ص 82.
وسائل الشيعة ، ج 17، ص 17 و در حاشيه وسائل ، ج 2، ص 153 وصفحه هاى بعد.
بحارالا نوار، ج 62، ص 70 و ج 81، ص 23 به
نقل از خصال ، ص 161. تحف العقول ، ص 73، حديث 400 .
262- ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه ، ج 20، ص 300. قصار
الجمل ، ج 1، ص 209 به نقل از شرح نهج البلاغه .
263- تحف العقول ، ص 237. بحارالا نوار، ج 78، ص 234 به
نقل از تحف العقول .
264- تحف العقول ، ص 237 و 238. بحارالا نوار، ج 78، ص 235 به
نقل از تحف العقول . غررالحكم ، ج 1، ص 365 .
265- روضة الكافى ، ص 345. وسائل الشيعه ، ج 11، ص 401 و ج 2، ص
629. بحارالا نوار، ج 82، ص 53. قصارالجمل ، ج 2، ص 63 .
266- برقى ،محاسن ، ص 312. طب امام صادق ، ص 77 به
نقل ازفصول المهمة . و بحارالا نوار، ج 75، ص 303 و 304 و ج 76، ص 75 و 81 و
82 به نقل از كامل الزيارة و محاسن . مكارم الاخلاق ،ص 57.تهذيب ، ج 1،ص 376.كافى
، ج 6،ص 499. وسائل الشيعة ، ج 1، ص 397 و 398.
267- وسائل الشيعه ، ج 17، ص 76، 135 و 136 و حاشيه هاى آن . بحار،
فصول المهمة . طب النبى ، طب الائمه و غير از اينها كه خيلى زياد است .
268- غررالحكم ، ج 2، ص 703 .
269- بحارالا نوار، ج 62، ص 73 به
نقل از دعائم الاسلام .
270- مستدرك الوسائل ، ج 1، ص 96. بحارالا نوار، ج 62، ص 261 به
نقل از فقه الرضا. كنزالعمال ، ج 10، ص 7 و 46. بحارالا نوار، ج 81، ص 224. مجمع
الزوائد، ج 5، ص 97 به نقل از طبرانى . ابن ماجه ، سنن ، ج 1، ص 463. طب نبوى از
ابن قيم ، ص 84 .
271- مستدرك الوسائل ، ج 3، ص 128 .
272- بحارالا نوار، ج 62، ص 142 به
نقل از دعائم . و ص 273 كه از سرائر، باب اطعمه و اشربه
نقل كرده و به پيامبر نسبت نداده است . طب امام صادق ، ص 16 به
نقل از دعائم . مستدرك الحاكم ، ج 1، ص 350 و 410. تلخيص مستدرك ذهبى و ترمذى .
سنن بيهقى ، ج 9، ص 347. مجمع الزوائد، ج 5، ص 86 به
نقل از بزار و طبرانى در اوسط . نوادر الاصول ، ص 66. مستدرك
الوسائل ، ج 2، ص 127. مصابيح السنة ، ج 2، ص 95.
273- وسائل الشيعة ، ج 2، ص 632. روضة الكافى ، ص 291. بحارالا نوار، ج
62، ص 266 به نقل از روضه . طب صادق ، ص 76. سفينة البحار، ج 2، ص 78.
274- برقى ، محاسن ، ص 360. بحارالا نوار، ج 76، ص 270، 273 و 275 به
نقل از محاسن و دعوات الراوندى . مكارم الاخلاق ، ص 254.
وسائل الشيعة ، ج 8، ص 311. كافى ، ج 8 ص 303. من لا يحضره الفقيه ، ج 2، ص
185 .
275- بحارالا نوار، ج 62، ص 74 .
276- وسائل الشيعة ، ج 17، ص 178 و 179. طب الائمه ، ص 63 .
277- همان ، ص 177 و 178. روضة الكافى ، ص 194 .
278- همان ، ج 17، ص 176 و 179. حاشيه
وسائل و مصادر ديگر .
279- قصار الجمل ، ج 2، ص 179 به
نقل از وسائل الشيعة ، كتاب نكاح ، باب 12 حديث 3 .
280- اصول كافى ، ج 2، ص 267، چاپ مكتبة الاسلامية و محاسن ، ص 104.
وسائل الشيعة ، ج 8، ص 608 و ج 2، ص 367 و حاشيه آن .
281- غررالحكم ، ج 2، ص 668 .
282- همان ، ص 833.
283- همان ، ص 663 .
284- عيون الانباء، ص 45.
285- عيون الانباء، ص 46 و 47 .
286- تاريخ طب در ايران ، ج 2، ص 457 به
نقل از كامل الصناعة الطبيه ملكى .
287- بحارالاانوار، ج 2، ص 25 و قصارالجمل ، ج 2، ص 56.
اصول كافى ، ج 1، باب سؤ ال و مذاكره كردن علم .
288- بحارالا نوار، ج 2، ص 81 به نقل از كنز كراجكى .
قصارالجمل ، ج 2، ص 60 .
289- ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه ، ج 2، ص 286 .
290- تاريخ طب در ايران ، ج 2، ص 457 به
نقل كامل الصناعة الطبيه ملكى .
291- عيون الانباء، ص 45 . الفرزجة : چيزى است كه با آن زنان را مداوا مى كنند .
292- وسائل
الشيعه ، ج 17، ص 181. بحارالا نوار، ج 62، ص 73 و 65 .
فصول المهمة ، ص 439 و قصارالجمل ، ج 1، ص 209.
293- فصول المهمة ، ص 440. وسائل الشيعة ، ج 8، ص 457.
الاصول ، ص 615 كه از وسائل و از كتابهاى ديگرى در كتابهاى ديگرى در ج 2، در ج
1، ص 46 از دعا نقل كرده . قرب الاسناد، ص 129. بحارالا نوار، ج 75، ص 389.
294- قبلاً مداركى در اين باره نقل گرديد .
295- بحارالا نوار، ج 62، ص 65 و 288 .
296- مكارم الاخلاق ، ص 125 و 126. بحارالا نوار، ج 76، ص 265 به
نقل از المزارالكبير، ص 154. من لايحضره الفقيه ، ج 2، ص 195.
وسائل الشيعة ، ج 8، ص 324. كافى ، ج 8، ص 349. محاسن ، ص 375.
297- تحف العقول ، ص 237. بحارالا نوار، ج 78، ص 234 .
298- تحف العقول ، ص 237 و 306. بحارالا نوار، ج 78، ص 234 و ج 62، ص
144 و ك ج 78، ص 320 و ج 10، ص 368. محاسن ، ص 622.
خصال ، ج 1، ص 92. وسائل الشيعة ، ج 3، ص 589 و ج 14، ص 38.
قصارالجمل ، ج 2، ص 287 و 328 .
299- تحف العقول ، ص 237. بحارالا نوار، ج 78، ص 234 و ج 76، ص 265.
مزارالكبير و مكارم الاخلاق ، ص 253. من لا يحضره الفقيه ، ج 2، ص 195.
وسائل الشيعة ، ج 8، ص 324. كافى ، ج 8، ص 349. محاسن ، ص 375 .
300- كافى ، ج 8، ص 349. برقى ، محاسن ، ص 375 و 14 و 622. عيون اخبار
رضا، ج 2، ص 40. من لايحضره الفقيه ، ج 2، ص 195.
وسائل الشيعة ، ج 8، ص 324 و ج 3، ص 589 و ج 14، ص 38. قصار
الجمل ، ج 2، ص 287. مكارم الاخلاق ، ص 253. تحف
العقول ، ص 306. خصال ، ج 1، ص 92، و ج 2، ص 58. بحارالانوار، ج 76، ص 265،
141 و 322 و ج 62، ص 44 و ج 78، ص 320 به
نقل از مزاركبير و غيره .
|