1-  براى اطلاع از تاريخ زندگانى آن جناب - رحمة الله - به مراجعه به بحارالانوار،سفينة البحار و كتاب نفس الرحمان فى فضائل سلمان ،كفايت مى كند.
2-  الاستيعاب (مطبوع در حاشيه الاصابة )،ج 2،ص 58. و سفينة البحار،ج 1،ص 647.
3-  الاستيعاب ،ج 2،ص 59.و سفينة البحار،ج 1،ص 648.
4-  حاصل اين معنا اين است كه : اندكى از شگفتيهاى على را از من شنيدى و تمامى امور على شگفت انگيز است . دانستنى كه در شبى كه خواسته (لازم ) شد در يك شب به سرزمين مدائن رفت و سلمان پاك را به گور سپرد و صبح نرسيده به يثرب بازگشت همچون آصف بن برخيا كه پيش از بر هم خوردن چشم (اشاره به آيه شريفه : قبل ان يرتد اليك طرفك ...) تخت بلقيس را آورد. حال چگونه آن عمل آصف غلو و اغراق نيست اما حكايت اين كرمت اميرالمؤ منين غلو است ،اين امر عجيبى است . اگر احمد بهترين فرستادگان خداست پس همين مرد (على - عليه السلام - بهترين اوصيا است و هر سخن ديگر پوچ و بى اساس است . راجع به آنچه غلات (به زغم تو) مى گويند هر چه خواستى گفتى ،گناه آنها چيست كه آنچه را كه بايد گفت مى گويند. (مناقب آل ابى طالب ،ج 2،ص 302).
5-  مجالس المؤ منين ،ج 1،ص 507. و نيز حاشيه بحارالانوار،ج 99،ص 278-279.
6-  رك : حاشيه بحارالانوار،ج 99،ص 279.
7-  رك : تاريخ الخميس ، ج 1، ص 351.
8-  منابعى كه اين ماجرا را نقل كرده اند بسيار فراوانند و كليه منابعى كه در اين فصل نام برده مى شوند اين داستان رانقل كرده اند بنابراين نيازى به ذكر منابع نيست معذلك مى گوييم : رك : الاصابه ، ج 2، ص 62. قاموس الرجال ، ج 4،. الاستيعاب ، اسدالغابه و بحارالانوار، ج 22. نفس الرحمان . و المصنف عبدالرزاق ، ج 8، ص 418. تاريخ الخميس ، الدرجات الرفيعه ، روضة الواعظين و...
9-  الثقات ، ج 1، ص 257. تاريخ الخميس ، ج 1، ص 352 و 468.
10-  رك : البداية النهايه ، ج 4، ص 53. تاريخ الامم و الملوك / طبرى ، ط الاستقامه ، ج 2، ص 333. الكامل فى التارخ ، ج 2، ص 178. تاريخ الخميس ، ج 8، ص 179. المحبر، ص 113. فتوح البلدان ، ج 1، ص 23. صفوة الصفوه ، ج 1، ص 455 - 459. مختصر التاريخ / ابن كازرونى ص 42. السيرة الحلبيه ج 2، ص 328 شذرات الذهب ، ج 1، ص 11 التنبيه الاشراف ، ص 115. البدء والتاريخ ، ج 4 ص 216. مغازى واقدى ، ج 2 ص 440 و 441. المصنف / صنعانى ، ج 5 ص 67. طبقات / ابن سعد، ج 2، بخش ‍ 1، ص 47 و ج 4 بخش 1، ص 60. تاريخ بغداد، ج 1، ص 170. انساب والاشراف ، ج 1، (بخش ‍ زندگانى پيامبر - صلى الله عليه و آله -) ص 343.
11-  مجمع الزوائد،ج 9، ص 345. تهذيب الكمال ، ج 80، ص 31. الجامع ، ابن ابى زيد قيروانى ، ص ‍ 279. و نيز رك : فتح البارى ، ج 7، ص 302، المحبر، ص 113. عنوان المعارف فى ذكر الخلائف ، ص ‍ 12. المناقب / ابن شهر آشوب ، ج 4، ص 76، شرح نووى بر صحيح مسلم ، مطبوع بر حاشيه ارشاد السارى ، ج 8، ص 64. و اين قول در وفاء الوفاء، ج 1، ص 300 و تاريخ ابن الوردى ، ج 1، ص 160 از ((نووى )) در الروضة نقل شده است . و ابن خلدون در كتاب ((العبر)) و كتاب ((ديوان المبتداء و الخبر))، ج 2، بخش 2، ص 29 و 33 بر آن اصرار ورزيده است . و رك : صحيح بخارى ، ج 3، ص 20.
12-  تاريخ الخميس ، ج 1، ص 480. المواهب اللدنيه ، ج 1 ص 110.
13-  شرح نووى بر صحيح مسلم ، در حاشيه ارشاد السارى ، ج 10، ص 226. فتح البارى ، ج 8، ص ‍ 360.
14-  بعاث : نام موضعى در نزديكى مدينه كه پنج سال قبل از هجرت در آن مكان بين دو قبيله اوس و خزرج جنگى در گرفت .
15-  تهذيب الكمال ، ج 10، ص 27 و 30. مستدرك حاكم ، ج 3، ص 421. و رك : شذارات الذهب ، ج 1، ص 54. تهذيب تاريخ دمشق ، ج 5، ص 449.
16-  مجمع الزوائد، ج 9، ص 345 (به نقل از خود زيد). تهذيب التهذيب ، ج 3، ص 399. الثقات ، ج 3، ص 136. صفوة الصفوه ، ج 1 ص 704. سيراعلام النبلاء، ج 2، ص 427 تا 428. تهذيب الكمال ، ج 10، ص 25 و 27. تهذيب الاسماء، ج 1، ص 200 تا 201. الاستيعاب ، مطبوع بر حاشيه الاصابه ، ج 1، ص 551. شذرات الذهب ، ج 1، ص 54. تهذيب تاريخ دمشق ، ج 5، ص 449.
17-  تهذيب الكمال ، ج 10، ص 30 و 31. مستدرك حاكم ، ج 3، ص 421. تذكرة الحفاظ، ج 1، ص 30، شذرات الذهب ، ج 1، ص 54. تهذيب تاريخ دمشق ، ج 5، ص 449. و به تهذيب التهذيب ، ج 3، ص ‍ 399، به نقل از واقدى مراجعه شود.
18-  تهذيب الكمال ، ج 10، ص 30 و 31. مستدرك حاكم ، ج 3، ص 421. و مجمع الزوائد، ج 10، ص ‍ 345.
19-  تهذيب تاريخ دمشق ، ج 5، ص 446، مجمع الزوائد، ج 9، ص 345. تهذيب الكمال ، ج 10، ص ‍ 31.
20-  مجمع الزوائد، ج 9، ج 9، ص 345، تهذيب الكمال ، ج 10، ص 31. و منابعى ديگر كه قبلا نام برده شدند.
21-  سير اعلام النبلاء ج 2، ص 432. و در حاشيه آن به نقل از طبرانى . تهذيب الكمال ، ج 10، ص 29، تهذيب تاريخ دمشق ، ج 5، ص 449.
22-  الاصابة ، ج 1، ص 561.
23-  سير اعلام النبلاء، ج 2، ص 433. مستدرك حاكم ، ج 3، ص 421. تهذيب تاريخ دمشق ، ج 5، ص ‍ 449. تهذيب الكمال ، ج 10، ص 30.
24-  مجمع الزوائد، ج 9، ص 345، تهذيب الكمال ، ج 10، ص 31.
25-  صفوة الصفوه ، ج 1، ص 704 و 705.
26-  فتح البارى ، ج 7، ص 302. شرح صحيح مسلم ، در حاشيه ارشاد السارى ، ج 8، ص 64. العبر و ديوان المبتداء و الخبر، ج 2، بخش 2، ص 29 و 32. تاريخ الخميس ، ج 1، ص 480. المواهب اللدنيه ، ج 1، ص 110. صحيح بخارى ، ط سال 1309 ه ، ج 3، ص 20. در منبع اخير در عنوان باب از موسى بن عقبه نقل كرده كه غزوه خندق در سال چهارم بوده است .
27-  سنن ابن ماجه ، ج 2، ص 850. مسند احمد بن حنبل ، ج 2، ص 17. صحيح بخارى ، ج 3، ص 20، و ج 2، ص 69. صحيح مسلم ، ج 6 ص 30. المصنف عبدالرزاق صنعانى ، ج 5، ص 310-311. طبقات ابن سعد، ج 4، ص 105. انتساب الاشراف ، ج 1 ص 343-344. المواهب اللدنية ، ج 1، ص 110.
28-  رك : مستدك حاكم ، ج 3، ص 603-604. و منابع ديگر. روايتى ديگر نقل خواهد شد دال بر اين كه او دعوت ابوبكر به اسلام را پيشنهاد كرد.
29-  رك : نفس الرحمان ص 20. و اين معنى ظاهر - اگر صريح نباشد - روايتى است كه در صفحه 5-6 همين كتاب نقل كرده و آن را صحيح ترين روايات دانسته است . اين روايت در اكمال الدين ، ص ‍ 162-165 و روضة الواعضين ، ص 275-278. و بحارالانوار، ج 22، ص 355-359 و الدرجات الرفيعه ، ص 203 نقل شده . و ((نورى )) آن را از الدر النظيم و از قصص الانبياء راوندى و از حسين بن حمدان نقل كرده است .
30-  نفسس الرحمان ، ص 20.
31-  يك نوع واحد وزن ؛ يك دوازدهم ((رطل )) (يك دوازدهم 2564 گرم است ) .
32-  ذكر اخبار اصفهان ، ج 1، ص 52. تاريخ بغداد، ج 1، ص 170. تهذيب تاريخ دمشق ، ج 6، ص ‍ 199. مجموعة الوثائق السياسيه ، ص ت 328. به نقل از دو منبع قبلى . و از جامع الاثار فى مولد المختار شمس الدين محمد بن ناصر الدين دمشقى . طبقات المحدثين باصبهان ، ج 1، ص 226-227. نفس الرحمان من فضائل سلمان ، ص 21-20 به نقل از: تاريخ گزيده . مكاتيب الرسول ، ج 2، ص 409. به نقل از اكثر منابع سابق الذكر. در منبع اخير الذكر گفته است : در بحار به نقل از خزائج (قطب راوندى ) به آن اشاره شده است .
33-  تاريخ بغداد، ج 1، ص 170.
34-  مكاتيب الرسول ، ج 2، ص 410.
35-  همان مدرك .
36-  الاستيعاب ، ج 2، ص 58، مطبوع بر حاشيه الاصابة . و رك : الاصابة ، ج 2، ص 62. و شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد، ج 18، ص 35. و بحارالانوار، ج 22، ص 90. تهذيب التهذيب ، ج 4، ص 139، الدرجات الرفيعه ، ص 206. نفس الرحمان ، ص 20.
37-  رك : كتاب سليم بن قيس ، ص 52. نفس الرحمان ، ص 20 از كتاب سليم .
38-  شرح ابن ابى الحديد، ج 12، ص 215، و ج 18، ص 35. ذكر اخبار اصبهان ، ج 1، ص 48. الاستيعاب ، مطبوع بر حاشيه الاصابه ، ج 2، ص 58. قاموس الرجال ، ج 4، ص 424. تاريخ الاءمم و الملوك ، ج 3، ص 614.
39-  رك : نفس الرحمان ، ص 20. و تاريخ الامم و الملوك ، ج 2، ص 566.
40-  رك : بحارالانوار، ج 22، ص 358. اكمال الدين ، ج 1، ص 166-165. روضة الواعظين ص ‍ 276-278. الدرجات الرفيعه ، ص 203 از اكمال الدين . نفس الرحمان ، ص 6 و 29 به نقل از حسين بن حمدان . و در صفحه 5 از: اكمال الدين و از: راوندى در قصص الانبياء و از: روضة الواعظين و الدر النظيم نقل كرده و آن را صحيح دانسته است .
41-  معادل وزن چهل درهم . پيشتر توضيح داده شد كه (رطل ) واحد وزنى معادل 2564 گرم و ((اوقيه )) يك دوازدهم آن بوده است . (مترجم )
42-  الثقات ، ج 1، ص 257-256. تاريخ الخميس ، ج 1، ص 468. حلية الاولياء، ج 1، ص 195. تاريخ بغداد، ج 1، ص 169 (و ص 163 و 164 نيز ديده شود). طبقات المحدثين باصبهان ، ج 1، ص ‍ 209-223. دلائل النبوة / ابونعيم ، ص 213-219. سيره ابن هشام ، ج 1، ص 228-236 ط ليدن . و اسد الغابة ، ج 2، ص 330. طبقات / ابن سعد، ج 4، بخش 1، ص 56-58. الشفاء عياض ، ج 1 ص 332. شرح الشفاء / قارى ، ج 1، ص 384. تهذيب تاريخ دمشق ، ج 6، ص 197-199 به نقل از: ابويعلى . المصنف / صنعايى ، ج 8، ص 418-420. تهذيب الاسماء، ج 1، ص 227. مجمع الزوائد، ج 1 ص ‍ 335-337 و 340. قاموس الرجال ، ج 4، ص 427 و 428. انساب الاشراف ، ج 1، ص 486 و 487. بحارالانوار، ج 22، ص 265، 266 و 428. انساب الاشراف ، ج 1، ص 486 و 487. بحارالانوار، ج 22، ص 265، 367 و 390. شرح ابن ابى الحديد، ج 18، ص 35 و 39. الاستيعاب در حاشيه الاصابه ، ج 2، ص 57. صفوة الصفوة ، ج 1، ص 532-533. نقل از: احمد و در حاشيه آن به نقل از: ابن هشام و طبرانى و از: الخصائص / سيوطى ؛ ج 1، ص 48 از: دلائل بيهقى . نفس الرحمان ، ص 12 و 16. از قصص الانبياء راوندى ، و از: المنتقى / كازرونى . سيره حلبى و سيره ابن هشام . و به مسند احمد، ج 5، ص 438، 439، 440، 441 و 444 مراجعه شود.
43-  ((ولاء))معانى مختلف مانند:ملك ، محبت و نصرت دارد. معناى ديگر اين واژه كه بيشتر با آزاد شدن سلمان توسط پيامبر - صلى الله عليه و آله - مناسب دارد عبارت از ميراثى است كه شخص آزاد شده به آزاد كننده او مى رسد (مترجم ).
44-  طبقات المحدثين باصبهان ، ج 1، ص 215.
45-  نفس الرحمان ، ص 21. بحارالانوار، ج 22، ص 367. الخرائج و الجرائح ، ج 1، ص 144. غرس ‍ هسته هاى خرما در روايتى ديگر آمده است رك :روضة الواعظين ، ص 278. بحارالانوار، ج 22، ص ‍ 358. اكمال الدين ، ص 165. الدرجات الرفيعه ، ص 203. و نفس الرحمان ، ص 6 از بعضى منابع سابق الذكر و از قصص الانبياء راوندى و از حسين بن حمدان و الدر النظيم .
46-  مجمع الزوائد، ج 9، ص 337. به نقل از: احمد و بزار (با رجال صحيح بخارى ). تاريخ الخميس ، ج 1، ص 468 به شرح ابن ابى الحديد، ج 18، ص 35. الاستيعاب ، در حاشيه الاصابه ، ج 2، ص 58، قاموس الرجال ، ج 4، ص 227. تهذيب تاريخ دمشق ، ج 6، ص 198-199. شرح شفاء ملاعلى قارى ، ج 1، ص 384، مزيل الخفاء فى شك الفاظ الشفاء مطبوع بر حاشيه شفاء، ج 1 ص 332. بحارالانوار، ج 22، ص 390. الدرجات الرفيعه ، ص 205 و نفس الرحمان ، ص 16.
47-  طبقات ابن سعد، ج ، 4، بخش 1، ص 59-58. شرح شفاء / قارى ، ج 1 ص 384. به نقل از: بخارى . مزيل الخفاء عن الخفاء الفاظ الشفاء، در حاشيه شفاء، ج 1 ص 332. به نقل از: بخارى در نوشته اى غير از صحيح او. نفس الرحمان ص 16. مسند احمد، ج 5، ص 440.
48-  الشفاء، ج 1، ص 332.
49-  شرح شفاء ملا على قارى ، ج 1، ص 384. مزيل الخفاء عن الفاظ الشفاء، مطبوع بر حاشيه شفاء، ج ت 1، ص 332.
50-  نفس الرحمان ، ص 16.
51-  تاريخ الامم و الملوك / طبرى ط الاستقامه ، ج 3، ص 291.
52-  رك : تاريخ الخميس ، ج 1، ص 440. الاصابة ، ج 4، ص 286 از منده . و گفته شده كه اين روايت را ابوموسى در كتاب ((الاحاديث الطوال )) نقل كرده است . در نفس الرحمان نيز از منتقى روايت شده . و در تهذيب التهذيب ، ج 4 ص 138-139 به نقل از: عسكرى بدان اشاره شده است .
53-  شايد گفته شود جز اين مورد برده مسلمانى در اختيار غير مسلمان نبوده است . اما اين ايراد باقى مى ماند كه خليسه - بنابر روايت - اسلام آورده بوده پس چرا به آزاد كردن سلمان ملزم دانسته شده ؟ (مترجم مى گويد: اين ايراد در صورتى وارد است كه قبل قضيه مورد بحث ، خليسه اسلام آورده باشد).
54-  رك : تاريخ الخميس ، ج 1 ص 469.
55-  مترجم مى گويد: انفساخ نكاح يا انعتاق سلمان با جمله ((ان الحكمة تحرمه عليك )) منافات ندارد. چنانكه منافاتى در بين باشد بين انفساخ نكاح يا انعتاق ، با الزام به عتيق مى باشد.
56-  رجال ابن داوود،ص 175. خلاصة الاقوال / علامه ، ص 41. الفهرست / شيخ طوسى ، ص 158. تاريخ الامم و الملوك ، ط الاستقامت ، ج 2، ص 419. و نيز رك : ذكر اخبار اصبهان ، ج 1 ص 54. شرح ابن ابى الحديد، ج 18، ص 34. مصابيح الانوار، ج 1، ص 356 به نقل از: قرطبى . الاستيعاب . بحارالانوار، ج 22، ص 390. حلية الاولياء، ج 1، ص 195. نفس الرحمان ، ص 20-21 از بعضى منابع سابق الذكر. و از مناقب ابن شهر آشوب ، ص 171.
57-  مجمع الزوائد، ج 9، 337 به نقل از احمد و بزار (با رجال صحيح بخارى ) و شرح ابن ابى الحديد، ج 18، ص 35. شرح شفاء / ملاعلى قارى ج 1، ص 384.
58-  انساب الاشراف (بخش زندگانى پيامبر - ص -) ج 1، ص 487. قاموس الرجال ، ج 4، ص 429 از انساب الاشراف .
59-  تاريخ البغداد، ج 1، ص 164-163.
60-  الكامل ، ج 4، ص 14.
61-  الاستيعاب ، در حاشيه الاصابه ، ج 2، ص 57.
62-  نفس الرحمان ، ص 21.
63-  الاحتجاج ، ج 1، ص 185، نفس الرحمان ، ص 21 از: الاحتجاج .
64-  معرفة علوم الحديث ، ص 198.
65-  نفس الرحمان ، ص 21 به نقل از فضائل / شاذان بن جبرائيل قمى .
66-  روضة الواعظين ت ص 281. نفس الرحمان به نقل از آن .
67-  روضة الواعظين ، ص 278. بحارالانوار، ج 22، ص 358. الدرجات الرفيعه ، ص 203. اكمال الدين ، ص 165. ص 165. و در نفس الرحمان ، ص 6 از بعضى منابع سابق الذكر و از قصص الاءنبياء راوندى و از حسين بن حمدان و الدر النظيم آن روايت كرده است .
68-  تاريخ الخمسين ، ج 1، ص 469. تهذيب تاريخ دمشق ، ج 6، ص 199 از: بيهقى . نفس الرحمان ، ص 21، از: المنتقى و در مستدرك حاكم ، ج 3، ص 599-602 به نفصيل آمده است .
69-  رك : نفس الرحمان ، ص 48 به نقل از پاره اى از كتب معتبر و ص 27-28 به نقل از: الكشكول فيماجرى على آل الرسول ، تاءليف : العبيدلى .
70-  دك : ذكر اخبار اصبهان ، ج 1، ص 51، تهذيب تاريخ دمشق ، ج 6، ص 193. بحارالانوار، ج 22، ص 355-359. اكمال الرحمان ، ص 5-6 از بعض منابع ذكر شده و منابع ديگر.
71-  الاختصاص ، ص 222. بحارالانوار، ج 22، ص 347. قاموس الرجال ، ج 4، ص 429. نفس ‍ الرحمان ، ص 4.
72-  تهذيب تاريخ دمشق ، ج 6، ص 16.
73-  البداية و النهاية ، ج 9، ص 232.
74-  تهذيب تاريخ دمشق ، ج 6، ص 15. تاريخ بغداد، ج 8، ص 439. قاموس الرجال ، ج 4، ص 426 از تاريخ بغداد.
75-  رك : حلية الاولياء، ج 1، ص 188. احياء العلوم ، ج 1، ص 347. الاستيعاب ، در حاشيه الاصابه ، ج 2، ص 60-61. المنحجة البيضاء، ج 2، ص 377-378. و در حاشيه آن به نقل از: صحيح بخارى ، ج 2، ص 63.
76-  تهذيب تاريخ دمشق ، ج 6، ص 209. و رك : المنصف / ابن ابى شبيه ، ج 13، ص 318، 331 و 340.
77-  قاموس الرجال ، ج 4، ص 426-425 به نقل از: كافى .
78-  قاموس الرجال ، ج 4، ص 425. الدرجات الرفيعه ، ص 215. نفس الرحمان ، ص 140 از: انوار نعمانيه .
79-  الدرجات الرفيعه ، ص 215. نفس الرحمان ، ص 140 از: انوار نعمانية .
80-  المحاسن / برقى ، ص 612. بحارالانوار، ج 73، ص 161. وسائل الشيعه ، ج 3، ص 555.
81-  سوره جمعه ، آيه 2.
82-  سوره حديد، آيه 25.
83-  سوره بقره ، آيه 129.
84-  3 - سوره بقره ، آيه 129.
85-  سوره اعراف ، آيه 206.
86-  سوره نمل ، آيه 14.
87-  سوره بقره ، آيه 109.
88-  حلية الاولياء، ج 1، ص 201. تهذيب تاريخ دمشق ج 6، ص 209 به نقل از: حافظ و طبرانى .
89-  نور القبس ، ص 232، تاريخ الامم ، ج 4، ص 41 و 42.
90-  رك : انساب الاشراف / بلاذرى ، ج 1، ص 343. تاريخ الامم و الملوك ، ج 2، ص 566. مغازى واقدى ، ج 2، ص 445. قاموس الرجال ، ج 4، ص 424.
91-  رك : مغازى واقدى ، ج 2، ص 465.
92-  انساب الاشراف ، ج 1، ص 366 و 377. و قاموس الرجال ، ج 4 ص 429 از: انساب الاشراف .
93-  مسند احمد، ج 5، ص 440، 441 و 444. حلية الاولياء، ج 1، ص 189. و نيز رك : طبقات المحدثين باصبهان ، ج 1، ص 235. و ذكر اخبار اصبهان ، ج 1، ص 55.
94-  تاريخ الامم و الملوك ، ج 4، ص 14. و ج 3، ص 489 .
95-  شرح نهج البلاغه / ابن ابى الحديد، ج 1، ص 219-220. ج 2، ص 51-52.
96-  ابن ابى الحديد به اين مشاركت استدلال كرده و نتيجه گرفته است كه اين افراد، معارض و مخالف حاكميت وقت نبوده اند و گرنه در حكومت مشاركت نمى كردند.
97-  الموفقيات ، ص 612 (بخشى كه از بين رفته و در منابع ديگر نقل شده ) شرح نهج البلاغه / ابن الحديد، ج 9، ص 19.
98-  نهج البلاغه ، شرح عبده ، 1، ص 120-121، خطبه 71.
99-  اختيار معرفة الرجال (معروف به : رجال كشى ) ص 441. قاموس الرجال ، ج 5، ص 127.
100-  شرح ابن ابى الحديد، ج 20، ص 299.
101-  الدرجات الرفيعه ، ص 215.
102-  العقد الفريد، ج 3، ص 404 و 408. تاريخ يعقوبى ، ط نجف ، ج 2 ص 91 مجمع الزوائد، ج 3، ص ‍ 272 و 366. زاد المعاد، ج 2، ص 226. الغدير، ج 6، ص 188. البيان و التبيين ، ج 2، ص 33.
103-  رك : جعفريات ، ص 185. جامع احاديث الشيعة ، ج 13، ص 207 از: جعفريات . مستدك الوسائل ، ج 2، ص 268 از: روضه كافى .
104-  اقتضاء الصراط المستقيم ، ص 168.
105-  همان مدرك .
106-  كافى ، ج 8 ص 246. بحارالانوار،ج 21، ص 137 و 138.
107-  المعجم الصغير،ج 1،ص 207.
108-  سوره حجرات ، آيه 13.
109-  سوره حجرات ، آيه 13.
110-  سوره زمر،آيه 9
111-  سوره ابراهيم ، آيه 24.
112-  سوره ابراهيم ،آيه 26.
113-  سوره نساء، آيه 95.
114-  سوره مائده ، آيه 100.
115-  مجمع الزوائد،ج 3،ص 266 و 272. البيان و التبيين ، ج 2،ص 33. العقد الفريد،ج 3،ص 408. الغدير،ج 6،ص 187-188 از: منابعى چند.
116-  سوره بقره ،آيه 148. و سوره مائده ،آيه 48.
117-  سوره آل عمران ،آيه 133.
118-  سوره فاطر،آيه 32.
119-  تهذيب تاريخ دمشق ،ج 6 ص 200. حياة الصحابة ؛ ج 2،ص 523 از: كنز العمال ؛ ج 7،ص 46. المنار،ج 11،ص 258-259. اقتضاء الصراط المستقيم ،ص 169 از: سلفى .
120-  تهذيب تاريخ دمشق ،ج 6،ص 200. بحارالانوار،ج 22،ص 355 از:امالى صدوق .
121-  تهذيب تاريخ دمشق ؛ ج 6،ص 205. المصنف ،ج 1،ص 438.
122-  الاختصاص ، ص 341. نفس الرحمان فى فضائل سلمان ، ص 29. بحارالانوار،ج 22،ص 348.
123-  طبقات / ابن سعد، ط ليدن ، ج 4، بخش 1،ص 59. ورك : اسد الغابه ، ج 2، ص 331. ذكر اخبار اصبهان ، ج 1،ص 54. تهذيب تاريخ دمشق ،ج 6،ص 200. نفس الرحمان ، ص 36-35 به نقل از: مجمع البيان در تفسيرآيه شريفه : اللهم مالك الملك تؤ نى الملك من تشاء. و از: سيره حلبى و مستدرك حاكم ،ج 3،ص 598.
124-  زبانى ندارم تا شعر بسرايم ، از پروردگار خود نيرو و نصرت مى طلبم
بر دشمن خود و دشمن انسان پاك ، محمد برگزيده خدا كه افتخار به دست آورده تا اين كه در بهشت به كاخ بهشتى برسم ، با حوريانى كه ماه تمام را شبيهند.
125-  رك : مناقب ابن شهر آشوب ، ج 1،ص 85. قاموس الرجال ، ج 4، ص 424 از: مناقب الدرجات الرفيعه ، ص 271. نفس الرحمان ،43. ضعف اين ابيات مورد توجه قرار گيرد.
126-  سلمان الفارسى / سبيتى ،ص 40. نفس الرحمان ، ص 32. هر دو از: الفتوحات المكية .
127-  المنمق ، ص 146.
128-  مستدرك حاكم ،ج 1،ص 61-62. و تلخيص مستدرك ذهبى كه بر حاشيه مستدرك طبع شده است . ذهبى آن را بر مبناى بخارى و ابومسلم صحيح دانسته .شايد گفته شود مقصود عمر از اين سخن اين بوده كه عرب در بين ملل مجاور خود ذليل ترين ملتها بوده است اما با مراجعه به منبع اين قضيه و ملاحظه ماجرايى كه عمر اين سخن را در آن قضيه گفته اين احتمال بعيد به نظر مى رسد.
129-  كتاب سليم بن قيس ،ص 140.
130-  مغازى واقدى ، ج 2،ص 821 و از: كنز العمال ،ج 5،ص 295 از: ابن عساكر از واقدى .
131-  ((اما دو خاندان لئيم و پست ؛ بنى عدى و بنى تيم آنگاه كه امور (جنگ )، سخت و تنگ مى شود جوانمردان جنگى در ميان آنها نبين (ديده نمى شود)
بلكه كار آنها دوشيدن شير و نگهدارى چهارپايان است ! )).
132-  طبقات الشعراء / ابن سلام ،ص 38.
133-  تهذيب تاريخ دمشق ،ج 1 ص 190. انساب الاشراف ،ج 1 ص 487-488.
134-  رك :سلمان الفارسى علامه شيخ عبدالله سبيتى - رحمة الله - ص 39. نفس الرحمان ، ص ‍ 148-149. بحارالانوار، ج 22. و در كتاب ذكر اخبار اصبهان ،ج 1 ص 56 و تهذيب تاريخ دمشق ، ج 6 ص 205 به قضيه استقبال از سلمان اشاره شده است .
135-  در بعض منابع آمده است كه سلمان گفت : ((كروذا و ناكرواذ))كرديد و نكرديد اگر با على بيعت كرده بودند از زير پا و سر فراز سرشان مى خوردند (نعمت فراوان مى گشت )، رك : انساب الاشراف ، ج 1 ص 591.
مترجم مى گويد: وجهى كه مؤ لف محترم در معناى جمله منقول از جناب سلمان بيان نموده وجهى بعيد است و به نظر مى رسد مقصود مقصود جناب سلمان - رضوان الله تعالى عليه - از جمله ((كرديد و نكرديد))اينست كه : ((كرديد آنچه را كه خود خواستيد و نكرديد آنچه را كه رسول الله - صلى الله عليه و آله - فرمود )). على هذا اين كه در نقل ديگرى آمده است : ((اگر با على بيعت كرده بودند...))بيان يكى از آثار عمل به فرموده رسول الله - صلى الله عليه و آله - است (اگر بدان عمل مى كردند).
136-  سوره حجرات ،آيه 13.
137-  قاموس الرجال ،ج 4،ص 416. اختيار معرفة الرجال ،ص 14. كافى ،ج 8،ص 181. روضة الواعظين ،ص 283. بحارالانوار،ج 22،ص 381-282. امالى شيخ ج 1،ص 146 و از: كشى . الدرجات الرفيعه ، ص 205-206. نفس الرحمان ، ص 132.
138-  الاستيعاب ، مطبوع بر حاشيه الاصابه ، ج 2، ص 57. شرح نهج البلاغه / ابن ابى الحديد، ج 18، ص 34. انساب الاشراف ، ج 1 ص 487.
139-  لطف التدبير، ص 199. رك : عيون الاخبار / ابن قتيبه ، ج 3،ص 268-269. العقد الفريد، ج 6، ص 90
قاموس الرجال ،ج 4،ص 427. نفس الرحمان ،ص 141 از تذكره علامه .
140-  نفس الرحمان ، ص 47 از: حسين بن حمدان .
141-  رك : اختيار معرفة الرجال ، ص 15. نفس الرحمان ، ص 141 از: منبع پيشين . الدرجات الرفيعه ، ص 215. بحارالانوار، ج 22، ص 350. قاموس الرجال ج 4، ص 417.
142-  صفة الصفوه ؛ ج 1،ص 545-546. تهذيب تاريخ دمشق ، ج 6، ص 206. حلية الاءولياء، ج 1، ص ‍ 186. قاموس الرجال ، ج 4، ص 427. حياة الصحابه ، ج 2، ص 753 از: مجمع الزوائد، ج 4، ص 291 از: ابونعيم و طبرانى .
143-  صفة الصفوة ؛ ج 1، ص 537. حلية الاولياء،ج 1، ص 200. مجمع الزوائد، ج 4، ص 275 از: طبرانى (رجال سند اوثقه هستند). حياة الصحابه ، ج 2، ص 754. نفس الرحمان ، ص 141 از: ربيع الابرار.
144-  المنصف / صنعانى ، ج 6، ص 154 و ج 2، ص 520. السنن الكبرى ، ج 7، ص 134 و ج 2، ص ‍ 144. حلية الاولياء،ج 1،ص 189. طبقات / ابن سعد،ط صادر، ج 4، ص 90تهذيب تاريخ دمشق ، ج 6 ص 208. مجمع الزوائد، ج 4، ص 275. حياة الصحابه ، ج 3،ص 148.
145-  تهذيب تاريخ دمشق ، ج 6، ص 15.
146-  مجمع الزوائد، ج 4، ص 275 از: طبرانى در جامع كبير با رجال سند ثقه .
147-  مجمع الزوائد،ج 4، ص 275 از: طبرانى در جامع اوسط.
148-  اقتضاء الصراط المستقيم ، ص 159 از: عدنى و سعيد بن منصور در كتاب سننش و از غير آن دو. معنا در ص 158 از بزار نقل گرديده است .
149-  الزهد و الرقائق (بخش آنچه نعيم بن حماد روايت كرده ) ص 52.
150-  رك : غريب الحديث ، ج 2، ص 262، بنابرآنچه كه در حاشيه طبقات المحدثين باصبهان ، ج 1، ص 224 آمده است .
151-  رك حاشيه طبقات المحدثين ، ج 1، ص 224 از: غريب الحديث ، ابن قتيبه ، ج 2، ص 268. تهذيب تاريخ دمشق ، ج 6، ص 211.
152-  ((گويى آنها چوبهايى هستند در جنوب صحرا))
153-  الفائق ج 1، ص 372. النهايه / ابن اثير، ج 2، ص 32 نيز ديده شود.
154-  تهذيب تاريخ دمشق ؛ ج 6، ص 200. حياة الصحابه ، ج 2، ص 253 از: كنزالعمال ، ج 7، ص 46. المنار، ج 11، ص 258 و 259. اقتضاء الصراط المستقيم ، ص 169 از: سلفى .
155-  مترجم گويد: آنچه كه نويسنده محترم در مقام اثبات حسن تكلم سلمان به زبان عرب از اين جمله روايت برداشت نموده است نمى توان صحيح باشد چرا كه لازمه اين برداشت صحه گذاشتن بر مباهات به عربيت است - النهايه - عربيتى كه با تكلم به زبان عربى حاصل مى شود. پيداست كه چنين معنايى صحيح نبوده و از كلام پيامبر - صلى الله عليه و آله - اجنبى است چه رسد به اين كلام كه ظاهر در آن باشد كه بر فرض اين كه عربيت موجب برترى باشد اينها نيز عربند. اما با توجه به سياق و لحن كلام ، اين احتمال نيز بعيد است و يه نظر مى رسد اين روايت معناى ژرف و مهمى را افاده مى كند و آن اين كه : عربيت امرى واقعى (حقيقى )، ذاتى و منحصر در جمعيتى خاص كه از پدر و مادر به فرزندان انتقال يابد نيست تا ارزش به حساب آيد و بدان مباهات شود بلكه تكلم به زبانى است كه هر كس مى تواند فرا بگيرد و بدان تكلم كند. بنابراين مباهات به چنين امرى غير حقيقى ، بى اساس و باطل است .
156-  مترجم گويد: براى اثبات حسن تكلم سلمان به زبان عربى استناد به اين روايت نيز محكم نيست چرا كه ممكن است گفته شود: مضمون اين روايت اينست كه سلمان به دعاى پيامبر - صلى الله عليه و آله - توانست سه بيت شعر بگويد و اين مضمون اولا: به معناى قدرت او بر تكلم صحيح به عربى پس از آن نيست . ثانيا: پيشتر خود مؤ لف به وجود ضعفهاى آن سه بيت اشاره نمود. و ثالثا: مى توان گفت خود همين روايت شاهد بر عدم انطلاق زبان سلمان به عربى است و گرنه نيازى به دعاى پيامبر - صلى الله عليه و آله - نبود. مگر آن كه گفته شود دعا بهسرودن شعر بوده ، يا اين كه گفته شود اين ماجرا مربوط به سالهاى نخستين زندگى سلمان در ميان اعراب بوده است . اما در هر حال استشهاد به اين روايت براى اثبات حسن تكلم سلمان به عربى جاى بحث دارد.
157-  الدرجات الرفيعه ، ص 205 از: شواهد النبوه و نفس الرحمان ، ص 15.
158-  نفس الرحمان . احتجاج ، ج 1. بحارالانوار. تهذيب دمشق . قاموس الرجال ومنابع ديگر.
159-  تهذيب تاريخ دمشق ، ج 6 ص ، ج 6، ص 15 و از: المنصف / ابن ابى شبيه ، ج 10، ص 640 و ج 12، ص 192.
160-  منابع اين مطلب بزودى خواهد آمد.
161-  رك : سلمان الفارسى / علامه سبيتى از ص 49 به بعد.
162-  الصواعق المحرقه ، ص 38.
163-  ابوذر...و الحق المر، ص 20.
164-  رك : التاريخ الاسلامى و الحضارة الاسلاميه ؛ ج 2، ص 35، 36، 49، 201، 202.
165-  رك : الموسوعة العربية الميسرة ، ص 1268 البدابة و النهاية ، ج 5، ص 249، 250 و 289.
166-  رك : سلمان الفارسى علامه سبيتى . آن جا كه سخن ((ماسينيون )) را راجع به سلمان نقل مى كند.
167-  ((موالى ))عبارت بوده اند از اسيرانى كه به بردگى گرفته شده سپس آزاد گرديده اند و اينها اندك بوده اند. و موالى از غير عرب آنهايى بوده اند كه اسلام آورده براى به دست آوردن حمايت لازم يا به اهداف ديگر، با بعض قبايل عرب هم پيمان مى شدند. هم پيمانى اينها به طور كلى در تقويت و تحكيم موقعيت قبيله اى كه با آن پيمان بسته مى شد در مقابل ديگر سودمند بود.
168-  شرح نهج البلاغه / ابن ابى الحديد،ج 3،ص 267-268. تاريخ الامم و الملوك ، ج 7، ص 344. الكامل فى التاريخ ، ج 5، ص 348. الامامة و السياسه ،ج 2 ص 137 .و رك البداية و النهايه ، ج 10، ص ‍ 28، العقد الفريد، ج 4، ص 479. النزاع و التخاصم ، ص 45 و ضحى الاسلام ، ج 1، ص 32.
169-  الجذور التاريخيه للشعوبيه / عبد العزيز الدورى ، ص 16-20.
170-  اقتضاء الصراط المستقيم ، ص 148.
171-  اقتضاء الصراط المستقيم ، ص 160.
172-  رك : الاسلام و المشكلة العنصريه ، ص 97-103.
173-  رك : اقتضاء الصراط المستقيم ، ص 142-170.
174-  رك : تاريخ التمدن الاسلامى ، ج 2، بخش 4، ص 344 از: الاغانى ، ج 4، ص 125.
175-  رك : تاريخ الفريد، ج 3، ص 403-417. الفهرست / ابن نديم ، ص 124. نوادر المخطوطات ، ج 1، ص 331 تا آخر كتاب . البيان و التبيين ، ج 3، ص 5 به بعد و منابع ديگر.
176-  اقتضاء الصراط المستقيم ،ص 149.
177-  البيان و التبيين ، ج 3،ص 5.
178-  العقد الفريد،ج 3،ص 403، 405 و 408. و رك : الجذور التاريخية للشعوبيه ، ص 9
179-  لسان العرب ، ج 1،ص 500. اساس البلاغه ، ص 236. النهايه (در لغت ) ج 2، ص 478.
180-  العين ،ج 1،ص 263.
181-  رك : رساله ابن غريسه در: نوادرالمخطوطات ، ج 1،ص 329-330. و چهار جوابى كه از جانب علماى اندلسى به آن رساله داده شده در كتاب نامبرده آمده است .
الفهرست / ابن نديم ، ص 137،133 و 118. الحيوان ، ج 4، ص 448-449 راجع به يونس بن ابى خروه و نيز امالى سيد مرتضى ،ج 1 ص 132.
182-  رك :الاسلام و المشكلة العنصريه ، ص 93
183-  ضحى الاسلام ، ج 1،ص 24. العقد الفريد، ج 2، ص 233 و 235. و فيات الاعيان / ابن خلكان ، ج 2،ص 373. شذرات الذهب ، ج 1، ص 109.
184-  وفيات الاعيان ، ج 2،ص 373. ضحى الاسلام ،ج 1 ص 24 و رك : تاريخ التمدن الاسلامى ، ج 2،جزء 4،ص 343.
185-  الاوائل ، ج 2،ص 61 و رك : العقد الفريد، ج 3،ص 316-317. شذرات الذهب ، ج 1،ص 109. ضحى الاسلام ،ج 1، ص 24.
186-  السيادة العربية و الشيعة و الاسرائيليات ، ص 56-57. الكامل / ابن اثير، ج 4، ص 465. رك : تاريخ التمدن الاسلامى ، ج 1،جزء 2،ص 274. ربيع الابرار، ج 3، ص 600 ضحى الاسلام ، ج 1، ص 24 از: محاضرات الادباء، ج 1، ص 218.
187-  العقد الفريد، ج 3، ص 413. تاريخ التمدن الاسلامى ، ج 4، جزء، ص 314.
188-  العقد الفريد، ج 3، ص 413. تاريخ التمدن الاسلامى ، ج 4، جزء، ص 314.
189-  محاضرات الادباء،ج 1،ص 350.
190-  ((مطابق سنت قضاوت كردى و به عدل حكم دادى (حقاكه ) خالفت را از دوردست به دست نياورده اى ! )) الاغانى ، ج 14، ص 150. ضحى الاسلام ، ج 1، ص 23-24 و قريب به اين معنا در محاضرات الادباء، ج 1،ص 350 آمده است .
191-  المصنف / صنعانى ، ج 4 ص 485 و رك :الالمام ، ج 1،ص 186.
192-  الالمام ،ج 1،ص 16.
193-  رك : الاخبار الطوال ، ص 299، 300 و 304. الكامل فى التاريخ ، ج 4،ص 227، 231 و 268-269. السيادة العربية و الشيعة و الاسرائيليات ، ص 40. تاريخ التمدن الاسلامى ، ج 1،بخش 2، ص ‍ 282-283.
194-  الكمال فى تاريخ ،ج 4،ص 231 .تاريخ الامم و الملوك ، ج 6 ص 44،ط دارالمعارف ،مصر.
195-  ضحى الاسلام ،ج 1،ص 25.
196-  رك : العقد الفريد،ج 6،ص 130-131 ضحى الاسلام ، ج 1 ص 25. تاريخ التمدن الاسلامى ،ج 2 بخش 4،ص 343.
197-  رك : ارشاد مفيد، ص 268. بحارالانوار، ج 46،ص 186-187. العقد الفريد، ج 6، ص 128. تهذيب تاريخ دمشق ، ج 6 ص 23 و 24. عمدة الطالب ،ص 255-256. البيان و التبيين ،ج 1 ص 310. ربيع الابرار،ج 3،ص 33. مروج الذهب ،ج 3،ص 206. تاريخ الامم و الملوك ،ج 7،ص 165. كامل ابن اثير،ج 5،232. بهجة الآمال ،ج 4، ص 232 .قاموس الرجال ، ج 4، ص 260.
198-  العقد الفريد،ج 3 ص 412-413.
199-  العقد الفريد،ج 3،ص 413. الكمال / مبرد، ج 4، ص 15.
200-  رك : العقد الفريد، ج 3، ص 412-415.
201-  الكامل / مبرد،ج 4، ص 16.
202-  معجم البلدان ،ج 5،ص 350. محاضرات الادباء، ج 1، ص 350.
203-  الغدير،ج 11،ص 27.
204-  العقد الفريد،ج 3،ص 323. عمر و بن عتيته از عمويش معاويه امور ديگرى در اين رابطه نقل كرده است ، به مرجع نامبرده مراجعه شود.
205-  الحيوان ، ج 7، ص 220. الجذور التاريخية للزندقة و الشعوبيه از: البيان و التبيين ، ج 3 ص 14. اما ما آن را در اين كتاب نيافتيم . شايد اشتباهى رخ داده است .
206-  الزندقة و الشعوبيه ، ص 21.
207-  الالمام ، ج 1 ص 186.
208-  رك : الاسلام و المشكلة العنصريه ، ص 97-103.
209-  رك : نوادر المخطوطات ، ج 1، ص 277 .
210-  حياة الصحابه ، ج 1،ص 154 از: مجمع الزوائد، ج 6، ص 167. و گفته است : آن را طرانى با رجال صحيح روايت كرده البداية و النهايه ، ج 4، ص 291 از: بيهقى .
211-  الاموال ،ص 197-199. الايضاح ، ص 249. قضاء اميرالمؤ منين على عليه السلام ، ص 246 از منبع پيشين . تاريخ الامم و الملوك ،ط الاستقامه ،ج 2،ص 549. سنن بيهقى . ج 9ص 73-74. نيل الاطار،ج 8،ص 150. المسترشد فى امامة على عليه السلام ،ص 115. رك : المنصف / صنعانى ،ج 10، ص 103-105. و ج 7 ص 278-279. النظم الاسلاميه / صبحى صالح ، ص 463.
212-  تاريخ يعقوبى ، ج 2،ص 463.
213-  الايضاع ، ص 249.
214-  رك : المصنف / عبد الرزاق ، ج 8،ص 380 و 381. و ج 9و ص 168. و المسترشد، ص 115.
215-  رك :المصنف / صنعانى ، ج 8، ص 381-380 و ج 9ص 168.
216-  در اين باره رك : المصنف /صنعايى ، ج 10، ص 104، 303-302. و ج 7،ص 279-278. تاريخ الامم و الملوك ، ط الاستقامه ،ج 2،ص 549. و منابع ديگر.
217-  رك : الغدير، ج 6.
218-  رك : الكامل فى التاريخ ، ج 2،ص 382. تاريخ الامم و الملوك ، ط الاستقامه ،ج 2،ص 549. قضاء اميرالمؤ منين على عليه السلام ، ص 363-264.
219-  الاموال ، ص 197.
220-  الاموال ، ص 205. فتوح البلدان ، ص 465.
221-  الاموال ، ص 205.
222-  رك : المصنف / صنعانى ، ج 11،ص 325. تاريخ الامم و الملوك ، ط الاستقامه ، ج 3، ص 273. المسترشد فى امامة على بن طالب عليه السلام ،ص 115. مستدك حاكم ، ج 4،ص 439. حياة الصحابه ،ج 2، ص 439. حياة الصحابه ،ج 2،ص 82 از: كنز العمال ، ج 3، ص 148 از: بيهقى از: ابن ابى شبيه . النظم الاسلاميه ، ص 310 و از: بيهقى ، ج 9ص 39 و ج 1 ص 279.
223-  المنصف / صنعانى ، ج 6، ص 99
224-  بر سبيل رك : به : ذكر اخبار اصبهان ، ج 1، ص 99كشف الاستار،ج 1،ص 51. لسان الميزان ، ج 1، ص 345. اقتضاء الصراط المستقيم ، ص 149-148 و 155-158. العقد الفريد، ج 3،ص 324. ميزان الاعتدال ، ج 1 ص 185. مجمع الزوائد، ج 10، 271. و ج 1،ص 89 از: بزار و طبرانى (در جامع اوسط) حياة الصحابه ،ج 2،ص 415. ضحى الاسلام ،ج 1،ص 76.
225-  در برخى از منابع پيشين آمده است .
226-  المصنف / صنعانى ،ج 5،ص 476.
227-  تاريخ عمر بن خطاب ،ص 240.
228-  احسن التقاسيم ،ص 18.
229-  مروج الذهب ،ج 2،ص 320. المصنف / صنعانى ،ج 5،ص 474. ورك : مجمع الزوائد،ج 9،ص 75 از: طبرانى طبقات / ابن سعد،ط صادر،ج 3،ص 349. المجروحون ،ص ج 3،ص 350. حياة الصحابه ،ج 2،ص 29. تاريخ عمر بن خطاب ،ص 238 و 241.
230-  تاريخ عمر بن خطاب ،ص 243.
231-  عيون الاخبار / ابن قتيبه ،ج 1،ص 130. كتاب بغداد / طيفور،ط 1388 ه .ق ،ص 38-40. المحاسن و المساوى ،ج 2،ص 278. الزهد و الرقائق ،بخش ((مارواه نعيم بن حماد))ص 52. محاضرات الادباء،ج 1 ص 350. قضاء اميرالمؤ منين على عليه السلام ،ص 264 از: قتيبه و حموى . رك : الايضاح / ابن شاذان ،ص 486.
232-  تهذيب تاريخ دمشق ،ج 5،ص 446. تذكرة الحفاظ،ج 1،ص 31. سنن بيهقى ،ج 8،ص 32. سير اعلام النبلاء ج 2،ص 440. كنز العمال ،ج 7،ص 303.
233-  السنن الكبرى ،ج 10،ص 14. المنصف / صنعانى ،ج 11،ص 86. حياة الصحابه ،ج 2،ص 801 از: كنز العمال ،ج 8،ص 58 از: بيهقى و از ابوذر هروى در:الجامع .
234-  رك : اقتضاء الصراط المستقيم ،ص 162.
235-  السنن الكبرى ،ج 9 ص 234. ورك : المصنف / صنعانى ،ج 1،ص 411. اقتضاء الصراط المستقيم ،ص 199 و 205 از: المصنف ابن شبيه التراتيب الادارية ،ج 1 ص 206-205.
236-  ربيع الابرار، 1، ص 749. اقتضاء الصراط المستقيم ، ص 205 رك : ص 349-350 جامع البيان ، ج 4، ص 40.
237-  التراتيب الادارية ، ج 1 ص 205.
238-  رك : طبقات / ابن سعد، ط صادر، ج 4، ص 176 و ج 6، ص 41 و ط ليدن ، ج 7، ص 11. الفائق ، ج 2 ص 349-350. جامع البيان ، ج 4، ص 40.
239-  لسان الميزان ، ج 1، ص 406. ميزان الاعتدال ، ج 1، ص 230. المجروحون ، ج 1، ص 129.
و در ((قضاء الصراط المستقيم ))ص 205 اين روايت به رسول الله - صلى الله عليه و آله - نسبت داده كه : ((هر كس به خوبى به عربى تكلم مى كند به فارسى تكلم نكند كه نفاق مى آورد!))
240-  مسند احمد، ج 2، ص 390. الرصف ، ج 1، ص 83. سنن ابن ماجه ، فى الطب ، ((باب الصلوة شفاء ))شماره 3458. السيرة النبويه / دحلان ، ج 2، ص 248. در منبع اخير سخن گفتن رسول الله - صلى الله عليه و آله - به فارسى با جابر نيز ذكر گرديده است . و در المعجم الصغير، ج 1، ص 214 نيز مطلبى آمده است كه دلالت مى كند بر اين كه پيامبر - صلى الله عليه و آله - فارسى را مى دانسته است .
241-  المجرمون ، ج 1، ص 232.
242-  حياة الصحابه ، ج 3، ص 150 از كنز العمال ،ج 5، ص 216 از: ابويعلى . المنصف / صنعانى ، ج 11،ص 439. و در حاشيه آن از: مسلم و ابويعلى . منتخب كنز العمال ،در حاشيه مسند احمد، ج 5، ص ‍ 216.
243-  رك : شرح ابن ابى الحديد، ص 111. العثمانيه / جاحظ، ص 211. المسترشد فى امامة عليه السلام ، ص 115. تاريخ يعقوبى ، ج 2، ص 152 و 153. نهج الصباغه ، ج 12، ص 202. تلخيص ‍ الشافى ، ج 4، حاشيه ص 14-15 از منابع متعدد. و نيز رك : طبقات الزوائد، ج 6 و 4. كنز العمال ، ج 3، ص 309 و 315. حياة الصحابه ، ج 2، 235 - 228. تاريخ الامم و الملوك . و رك : به هر جا كه مورخان راجع به كتابت ديوآنها در زمان خلافت عمر بن خطاب نوشته اند.
244-  رك : اقتضاء الصراط المستقيم ، ص 159.
245-  الايضاح ، ص 252.
246-  العثمانيه ، ص 211.
247-  الانصاب الاشراف (بخش سيرة النبى صلى الله عليه و آله ) ص 442. و رك : تاريخ الامم و الملوك ، ج 2،ص 614.
248-  الايضاح ، ص 280 و 286. و در حواشى آن از منابعى چند. و رك : الاستغاثه ، ص 45. المسترشد فى امامة على عليه السلام ، ص 114. السنن الكبرى ،ج 7، ص 133.
المنصف / صنعانى ، ج 6، ص 152 و 154. نفس الرحمان ، ص 29. محاضرات الادباء، ج 2، بخش 3،ص ‍ 208 .
249-  العثمانيه ، ص 211.
250-  الايضاح ، ص 286.
251-  الاسلام و المشكلة العنصريه ، ص 67. از: المجامع الصغير / محمد بن حسن ، ص 32. حاشيه كتاب الخراج / ابويوسف ، ص بولاق .
252-  رك : المنصف / صنعانى ، ج 6، ص 154. كلام ابوحنيفه در ضحى الاسلام ، ج 1،ص 77. و سخن شافعيان در: الاسلام و المشكلة العنصريه ، ص 67 از كتاب : التنبيه فى الفقه الشافعى ، ص 95 آمده است . و رك :اقتضاء الصراط المستقيم ، ص 159.
253-  بداية المجتهد، ج 2،ص 351.
254-  رك : كشف الاستار،ج 2، ص 161. مجمع الزوائد، ج 4، ص 275.
255-  مروج الذهب ، ج 2،ص 56. ملاحظه مى شود كه مصراع دوم موزون نيست احتمالا صحيح آن چنين است و: ((ولا ينكحوا فى الفارسينا)).
256-  الفائق ، ج 1،ص 353. ((طمعى كه انسان را به سوى شخص پست و لئيم بكشاند خير ندارد وقوت لايموت مرا بس است )).
257-  رسائل الجاحظ، ج 1، ص 197.
258-  الكامل / مبرد، ج 4،ص 16.
259-  نفس الرحمان ، ص 144. دلائل الامامه ، ص 82-81. بحارلانوار، ج 46. ص 15-16. و ج 97 ص ‍ 56. ج 45. ص 330. مناقب / ابن شهر آشوب ، ج 4،ص 48.
260-  سليم بن قيس ، ص 142. رك : نفس الرحمان ، ص 144. سفينة البحار، ج 2، ص 165.
261-  رك : كتاب سليم بن قيس ،ص 142-143. نفس الرحمان ،ص 144.
262-  رك : كتاب سليم بن قيس ،ص 140-141. نفس الرحمان ،ص 144. سفينة البحار،ج 2، ص 165.
263-  الموطاء، ج 2،الغدير،ج 6،ص 187. از: الموطاء. بداية المجتهد،ج 2،ص 351.
و رك : المصنف / صنعانى ، ج 10،ص 300-301 و از: كنز العمال ، ج 6. تيسير الوصل ،ج 2،ص 188.
264-  تيسير الوصل ،ج 2،ص 188.
265-  بداية المجتهد، ج 2،ص 351. و رك : المصنف / صنعانى ،ج 10،ص 300-301 از عثمان و عمر. رك : كنز العمال ،ج 6.
266-  البصائر و الذخائر، ج 1، ص 195.
267-  التراتيب الاداريه ،ج 2،ص 20. و در صفحه 21 نصوصى ديگر آمده است . مراجعه شود.
268-  التراتيب الاداريه ،ج 2،ص 17.
269-  حياة الصحابه ،ج 3،ص 488. از: كنز العمال ، ج 8،ص 207.
270-  الطبقات الكبرى / ابن سعد، ط ليدن ،ج 4، يخش 1،ص 117.
271-  حياة الصحابه ، ج 2،ص 447 از:كنز العمال ،ج 2، ص 319 و 172.
272-  الغارات ، ج 2، ص 499.
273-  رك : الغارات ، ج 1، ص 70. انساب الاشراف (تحقيق محمودى ) ج 2، ص 141. سنن بيهقى ، ج 6، ص 339. تاريخ يعقوبى ، ج 2،ص 183. روضة كافى ، ص 69. حياة الصحابه ، ج 2، ص 112. از: بيهقى . بحارالانوار،ج 41، ص 137. از: شرح ابن ابى الحديد، ج 1، ص 217-215. الغدير، ج 8، ص 240. و نهج الصباغه ، ج 12، ص 207-197. از: بعض منابع مذكور و منابع ديگر. و در حاشيه ((الغارات )) از: وسائل ، ج 2 ص 431. و از بحارالانوار، ج 8، ص 739.
274-  رك : الامالى / شيخ مفيد، ص 176- 175. امالى شيخ طوسى ، ج 1، ص 197، 198. الغارات ، ج 1، ص 75. نهج الصباغه ، ج 12، ص 196. وسائل شيعه ج 11، ص 82-81. كافى ، ج 4، ص 31. تحف العقول ، ص 126. الامامه و السياسه ، ج 1،ص 153. نهج البلاغه / شرح عبده - ج 2 ص 10. شرح ابن ابى الحديد ج 2، ص 197 و 203. بحارالانوار ج 41، ص 133 و 134.
275-  از باب نمونه رك : المعيار و الموازنه ، ص 114-113 مناقب ابن شهر آشوب ، ج 2،ص 111.
276-  كافى ،ج 5، ص 318-319. و رك : سفينة البحار، ج 2، ص 165. نفس الرحمان ، ص 30. بحارالانوار، ج 42، ص 160.
277-  رك : الكامل / مبرد، ج 2،ص 62. الغارات ،ج 2 ص 498-499. شرح ابن ابى الحديد،ج 2،ص ‍ 284 و ج 19،ص 124. الفائق ، ج 1،ص 319. كنزالعمال ،ج 4،ص 397 از: ابن ابى شبيه ، حارث ،ابى عبيد، دورقى ،بزار و ابن جرير (ابن جرير ورايت را صحيح دانسته است ) و غريب الحديث ،ج 3،ص ‍ 484. النهاية ،ج 3 ،ص 87. تفسير عياشى ، ج 1، 360-361. بحارالانوار، ج 41، ص 118. و تفسير برهان ، ج 1،ص 527. تفسير نورالثقلين ، ج 1،ص 597-598. قاموس الرجال ، ج 2،ص 99. نهج الصباغه ،ج 13،ص 400. مجله نور علم ،مقاله علامه محقق احمدى ميانجى از بعض منابع ياد شده و از: نثرالدرر، ج 1،ص 299-300. و از: تهذيب الكامل ، سباعى ، ج 2،ص 116. شرح كامل / مرصفى ، ج 4، ص 194.
278-  زين العابدين / عبد العزيز سيد الاهل ،ص 47.
279-  همان مدرك ،ص 7.
280-  بحارالانوار،ج 46، ص 164-165. و رك : ص 361. ائمتنا،ج 1، ص 287-288. از كتاب زين العابدين / عبدالعزيز سيد الاهل ، ص 60 و از العقد الفريد،ج 6،ص 128 و از: المناقب / ابن شهر آشوب ، ج 3،ص 300.
281-  الاسلام و المشكلة العنصريه ، ص 65-66. از: الموالى فى العصر العباسى ، ص 39.
282-  عيون اخبار الرضا،ج 2،ص 128. بحارالانوار، ج 46،ص 8-9.
283-  رك : كافى ،ج 5، ص 364-361. بحارالانوار،ج 46. ص 139-140. الاسلام و المشكلة العنصريه ، ص 66 از: الموالى فى العصر الاموى ، ص 66.
284-  سوره مائده ،آيه 18.
285-  سوره جمعه ،آيه 6.
286-  الكنز المرصود، مقارنة الاديان (يهوديت )، ص 272.
287-  مقارنة الاديان (يهوديت )،ص 272. الكنز المرصود،ص 67-68 و از تلمود(شريعت اسرائيل ) ص ‍ 25.
288-  الكنز المرصود،ص 67 و 68.
289-  همان مدرك .
290-  الكنز المرصود،ص 69.
291-  الكنز المرصود،ص 66. اليهود قديما و حديثا،ص 69. مقارنة الاديان (يهوديت ) ص 272.
292-  الكنز المرصود فى قواعد التلمود،ص 72.
293-  اليهود قديما و حديثا،تفسير الجواهر / طنطاوى ،ج 2،ص 136.
294-  الحضارة الاسلامية فى القران الرابع الهجرى ،ص 1،ص 301.
295-  طبقات / ابن سعد،ط صادر،ج 3،ص 81.
296-  جامع البيان ،ج 4،ص 25. ضحى الاسلام ،ج 1،ص 18.
297-  نهج البلاغة / شرح عبده ،خطبه 25.
298-  در اين باره مراجعه كنيد به كتاب ما ((الصحيح من سيرة النبى الاعظم صلى الله عليه و آله و سلم )) ج 1،ص 47-48.
299-  شرح ابن ابى الحديد،ج 20، ص 299.
300-  كافى ،ج 8،ص 59-63.
301-  رك : شرح ابن ابى الحديد،ج 2 ص 283 و ج 1،ص 269. الصراط المستقيم ،ج 3،ص 26. تلخيص ‍ الشافى ، ج 4، ص 58. بحارالانوار،ط قديم ، ج 8،ص 284.
302-  رجال مامقانى ، ج 2،ص 83.
303-  همان مدرك .
304-  المعيار و الموازنه ،ص 113.
305-  الكامل / مبرد،ج 1،ص 144.
306-  الاخبار الطوال ،ص 207. تاريخ الامم و الملوك ، ج 4،ص 62. الكامل / ابن اثير،ج 3،ص 343. انساب الاشراف (تحقيق محمودى ) ج 2،ص 370-371. نهج الصباغة ،ج 7،ص 143.
307-  محاضرات / راغب ،ج 2،جزء 3،ص 188.
308-  الثقات ،ج 2،ص 295. الخوارج و الشيعة ،ص 71.
309-  الخوارج و الشيعة ،ص 71.
310-  الفصول المهمة / ابن صباع . ص 49.
311-  شرح ابن الحديد،ج ))، ص 24.
312-  تاريخ طبرى ،ج 3،ص 316. الكامل / ابن اثير،ج 3،ص 143. الغدير،ج ))ت ص 35،از:شرح ابن ابى الحديد،ج 1،ص 158-160. و از: تاريخ ابن خلدون ج 2،ص 387-389. تاريخ ابى الفداء،ج 1،ص ‍ 168.
313-  الامامة و السياسة ،ج 1،ص 146. و رك : تاريخ طبرى ،ج 4،ص 56. نهج الصباغة ،ج 7،ص 179. و مراجعه شود به كتاب ما: الحياة السياسية للامام الحسن عليه السلام . و كامل / ابن اثير،ج 3، ص 337.
314-  الاماة و السياسة ،ج 1، ص 130.
315-  العقد الفريد،ج 4،ص 300. الغدير،ج ))ت ص 169 از منبع ياد شده
316-  رك : تاريخ الامم و الملوك ، ط دارالمعارف مصر،ج 6،ص 45. و الكامل / ابن اثير،ج 4،ص 231.
317-  رك : تاريخ عمر بن خطاب / ابن جوزى ،ص 238-239. و هر كتاب تاريخى ديگر كه متذكر قتل خليفه دوم شده است .
318-  شرح ابن ابى الحديد،ج 7،ص 37.
319-  رك : المعيار و الموازنة ،ص 113-114.
320-  شرح ابن ابى الحديد، ج 7،ص 37 از: الكافى . نهج الصباغة ، ج 12،ص 200.
321-  الفتوح / ابن اعثم ، ج 4،ص 149. شرح ابن ابى الحديد،ج 16،ص 23. و از جمهرة رسائل العرب ،ج 2،ص 1. و رك : حياة الامام الحسن بن على / قرشى ، ج 2،ص 26.
322-  شرح ابن الحديد،ج 2،ص 119. الغارات ،ج 2،ص 431. بحارالانوار،ط،قديم ،ج 8،ص 621. الدرجات الرفيعه ،ص 156. نهج السعاده ، ج 5،ص 302.
323-  الخوارج و الشيعه ،ص 227-228.
324-  ربيع الابرار، ج 3،ص 22.
325-  روح الاسلام ،ص 306.
326-  السياده العربيه و الشيعه و الاسرائيليات .
327-  انساب الاشراف / بلاذرى (تحقيق محمودى ) ج 3، ص 295.
328-  الاوئل / عسكرى ، ج 2، ص 61 - 62، ورك : العقد الفريد، ج 3، ص 416 - 417. وشذرات الذهب ، ج 1، ص 109. در عقد الفريد ماجراى سعيد بن جبير ذكر نشده اما در وفيات الاعيان ، ج 2، ص 373 آمده است .
329-  معرفة علوم الحديث ، ص 198 - 199.
330-  همان مدرك .
331-  ربيع الابرار، ج 1،ص 811.
332-  العقد الفريد، ج 3،ص 415-416.
333-  شذرات الذهب ،ج 1، ص 103. معجم البلدان ج 2، ص 354.
334-  معجم البلدان ،ج 2،ص 353.
335-  رك : مقدمه ابن خلدون ، ص 543-545. التراتيب الاداريه ، ج 2،2 318.
336-  ربيع الابرار، ج 3،ص 31.
337-  انساب الاشراف ((تحقيق محمودى ))ج 3، ص 295.
338-  الاصابة ،ج 2،ص 62. الاستيعاب ، مطبوع بر حاشيه الاصابة ، ج 2،ص 60. و ج 4،ص 59. الغدير،ج 10،103-104. صاحب الغدير - قدس سره - به اين روايت اشكال و خدشه وارد كرده است . السيرة النبوية / ابن هشام ،ج 2،ص 152. اسد الغابة ،ج 2،ص 330-331. طبقات / ابن سعد، ط ليدن ، ج 4،جزء 1،ص 60. تهذيب تاريخ دمشق ،ج 6،ص 203،شرح ابن ابى الحديد،ج 18، ص 37. تهذيب الاسماء،ج 1 ص 227. قاموس الرجال ،ج 7،ص 256. نفس الرحمان ،ص 91-85. از: ابى عمر و از مناقب خوارزمى ، فصل 14. تهذيب التهذيب ،ج 4،ص 138.
339-  طبقات / ابن سعد، ط ليدن ،ج 4،بخش 1،ص 60.
340-  نفس الرحمان ،ص 85 از: حسين بن حمدان .
341-  طبقات / ابن سعد، ط ليدن ،ج 4، بخش 1،ص 60.
342-  انساب الاشراف ((بخش زندگانى پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم ))ج 1،ص 271.
343-  نفس الرحمان ،ص 85 از: انساب الاشراف .
344-  بصائر الدرجات ،ص 25. كافى ،ج 1،ص 331. الغدير،ج 7،ص 35 از: دو منبع گذشته . اختيار معرفة الرجال ،ص 17. بحارالانوار،ج 32. ص 343. مصابيح الانوار،ج 1 ص 348. قاموس الرجال ،ج 4،418-419. ظاهرا روايت از نظر سند معتبر است .
345-  كافى ،ج 8،ص 162. بحارالانوار، ج 22، ص 345. از: كافى . نفس الرحمان ،ص 91.
346-  رك : كتاب ((الصحيح من سيرة النبى الاعظم صلى الله عليه و آله و سلم ))ج 3. آن جا كه از حديث مؤ اخات سخن گفته ايم .
347-  طبقات / ابن سعد،ط ليدن ،ج 2،ص 115.
348-  تذكرة الحفاظ، ج 1،ص 25.
349-  الاستيعاب ، در حاشيه الاصابه ، ج 3، ص 17. و ج 4، ص 60 .الاصابه ،ج 3، ص 46. التراتيب الادراية ،ج 2،ص 426-427.
350-  الكشاف ، ج 3،ص 537. قاموس الرجال ،ج 10. ص 69. از: منبع پيشين .
351-  الاستيعاب ، مطبوع بر حاشيه الاصابة ، ج 3،ص 16. و به ج 4،ص 60 نيز مراجعه شود.
352-  قاموس الرجال ، ص ج 7، 256. و ج 10،ص 69. انساب الاشراف ،ص 271. و رك : طبقات / ابن سعد، ج 4،بخش 1،ص 60.
353-  طبقات / ابن سعد، ج 4،بخش 1، ص 22.