۱۴۰۳/۱/۸   1:22  بازدید:3657     فرهنگی ، اعتقادی


توصيه‌هاي اميرمومنان در ماه رمضان

 


امام على عليه السلام فرمود:روزه پرهيز از حرامها است همچنانکه شخص از خوردنى و نوشيدنى پرهيز مى‏کند.
در ماه ضيافت الهي پاي سخنان گهربار امام العارفين حضرت اميرالمومنين(ع) در خصوص جايگاه و عظمت ماه مبارک رمضان مي‌نشينيم، باشد با عمل به منويات امام اول شيعيان بهتر از گذشته از اين خرمن معنويت خوشه‌چيني کنيم.
حضرت علي عليه السلام در مورد فضيلت ماه مبارک رمضان مي­فرمايد:
"اللّه اللّه في صيام شهر رمضان فانّه جنّة من النار"[1]
"خدا را، خدا را، در روزه ماه رمضان زيرا که سپرى است در برابر آتش دوزخ."
کيفيت روزه از زبان حضرت علي(ع)
امام على عليه السلام فرمود:
"الصيام اجتناب المحارم کما يمتنع الرجل من الطعام و الشراب."
"روزه پرهيز از حرامها است همچنانکه شخص از خوردنى و نوشيدنى پرهيز مى‏کند." [2]
حضرت در مورد برترين روزه مي­فرمايند:
"صوم القلب خير من صيام اللسان و صوم اللسان خير من صيام البطن."
"روزه قلب بهتر از روزه زبان است و روزه زبان بهتر از روزه شکم است."[3]
ايشان در مورد روزه بى ارزش مي­فرمايند:
"کم من صائم ليس له من صيامه الا الجوع و الظماء و کم من قائم ليس له من قيامه الا السهر و العناء."
"چه بسا روزه‏دارى که از روزه‏اش جز گرسنگى و تشنگى بهره‏اى ندارد و چه بسا شب زنده‏دارى که از نمازش جز بيخوابى و سختى سودى نمى‏برد."[4]
حکمت روزه از نگاه امام علي(ع)
حضرت در مورد حکمت روزه آن را آزمون اخلاص معرفي مي­نمايد:
"فرض الله ... الصيام ابتلاء لاخلاص الخلق"
‏امام على عليه السلام فرمود:"
"خداوند روزه را واجب کرد تا به وسيله آن اخلاص خلق را بيازمايد."[5]
 
تلاوت قرآن
امام علي عليه السلام در خطبه اول ماه مبارک در مورد تلاوت قرآن در ماه مبارک رمضان فرمودند:
"اى روزه‏ دار! در شب و روزت با تلاوت کتاب خدا، به او تقرّب بجوى، که همانا کتاب خدا، شفيعى است که روز قيامت، شفاعتش براى قرآن‏خوانان پذيرفته است و با خواندن آيات آن، از درجه‏هاى بهشت بالا مى‏روند." [6]
احياء شب­ها
حضرت علي عليه السلام در خطبه ماه مبارک خود در مورد احياء شبهاي ماه مبارک چنين فرمودند:
"اى روزه‏دار! در کار خويش نيک بنگر، که در اين ماه، ميهمان پروردگار خويش هستى . بنگر که در شب و روزت چگونه‏اى و چگونه اعضاى خود را از نافرمانى خدا حفظ مى‏کنى. بنگر تا مبادا شب در خواب باشى و روز در غفلت؛ پس اين ماه بر تو بگذرد و بار گناهت همچنان بر دوشت مانده باشد؛ پس آنگاه که روزه‏داران پاداش‏هاى خود را مى‏گيرند، تو از زيانکاران باشى و آنگاه که به کرامت فرمانرواى خويش نايل مى‏شوند، از محرومان گردى و آنگاه که به همسايگى با پروردگارشان سعادتمند مى‏شوند، تو از طردشدگان باشى!" [7]
دعاي آن حضرت در هنگام افطار
"خدايا! براي تو روزه گرفتيم و با روزي تو افطار مي کنيم. پس اين روزه را از ما بپذير که به راستي تو شنوا و دانا هستي."
"خدايا! اي پروردگار روشني سترگ و اي پروردگار جايگاه بلند! تويي معبود هرکس که در آسمان ها است و معبود هر کس که در زمين است و جز تو معبودي در ميان آن ها نيست و تويي قاهر و مسلط بر هر که در آسمان ها و هر که در زمين است."
"از تو مي خواهم که در کار من آساني و گشايشي مقرّر فرمايي و مرا بر دين محمد و خاندان محمد و بر سنّت محمد و خاندان محمد که درود بر او و آنان باد، پا برجا و ثابت قدم بداري و عمل و کردار مرا در فراز جايگاه پذيرفته قرار دهي.زيرا که من به تو ايمان دارم و بر تو توکل مي کنم و به درگاه تو زاري مي نمايم.
مي دانم که بازگشتم به سوي تو است و هرآنچه خير و خوبي است از تو     مي خواهم که همه را براي من و پدر و مادر و خاندان و فرزندانم گردآوري و هرآنچه بدي است همه را از ما بازگرداني."
"اي خدا! تويي مهر پيشه و نعمت بخش، پديد آرنده ي آسمان ها و زمين، عطا فرمايي خير و خوبي را به هر که خواهي و بگرداني آن را از هر که خواهي. پس به مهر و رحمت خويش بر من منّت بنه اي مهربان ترين مهربانان."[8]
افطار خوردن
امام علي(ع) فرمود: "مستحب است با شير افطار کند. افطار کردن به آب و نبات و حلوا و آب نيمِ گرم، به هر کدام که باشد نيز خوب است که رسول خدا(ص) با اينها افطار مي کردند." [9]
[1] بهج‏الصباغة ج 11 صفحه‏ى 66 
[2] بحار ج 93 ص 249
[3] غرر الحکم، ج 1، ص 417، ح 80
[4] نهج البلاغه، حکمت 145
[5] نهج البلاغه، حکمت 252
 [6] کتاب ماه خدا، محمدي ري شهري، ج 1، ص 176
[7] کتاب ماه خدا، محمدي ري شهري، ج 1، ص 176
[8] مفاتيح الجنان.
[9]همان

انتهای پیام