۱۳۹۶/۱/۲۹   3:49  بازدید:3455     فرهنگی ، اعتقادی


نگاهی گذرا به: پیوند زناشویی در اسلام(3)

 


عشق ها وعلاقه ها دو نوع است:

 

1ـ عشق های هوس آلود و شهوانی، که درباره اش گفته اند:

 

عشق هایی کز پیِ رنگی بود عشق نَبْود عاقبت ننگی بُوَد

 

2ـ عشق های متعالی

عشق نوع اول به تنهایی مخرب و زیانبار است. اما با نوع دوم که همراه شود، حالت «منفی»، و مخرب خود را از دست داده و ارزشمند و عالی و مفید خواهد شد. در این جا نیز سخن استاد شهید مطهری راهگشاست:

«قرآن کریم رابطه میان زوجین را با کلمه "مودت و رحمت" تعبیر می کند و این نکته بسیار عالی است. اشاره به جنبه انسانی و فوق حیوانی زندگی زناشویی است. اشاره به این است که عامل شهوت تنها رابط طبیعی زندگی زناشویی نیست. رابط اصلی، صفا و صمیمیت و اتحاد دو روح است.»(13)

 

عشق بادوام

 

همان گونه که بیان شد، عشق بین زن و شوهر باید دوام داشته باشد و بعد از دوران جوانی نیز باقی بماند. زن و شوهر، در دوران میانسالی و پیری نیز به عاطفه و محبتی نیاز دارند که با وجود سرد شدن و یا از بین رفتن جاذبه های جنسی و طراوت جوانی، باز هم کانون زندگی شان را باصفا و گرم نگهدارد. سرچشمه این محبت را خداوند در وجود همسران قرار داده است:

«وَ جَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً»(14)

«خداوند میان شما همسران محبت و رحمت قرار داده است.»

اگر زندگی بر مبنایی صحیح استوار شود و به طور صحیح نیز استمرار یابد، آن محبت و رحمت تا آخر عمر ادامه خواهد داشت.

 

عشق دو جانبه

 

برای زندگی سعادتمندانه، عشق و محبت «یک جانبه» کافی نیست. بلکه می باید دو همسر به هم علاقه و محبت داشته باشند. به گفته بابا طاهر:

 

چه خوش بی مهربونی هر دو سر بی که از یک سو محبت درد سر بی
اگر مجنون دلِ شوریده ای داشت دل لیلی از او شوریده تر بی

 

تشویق اسلام به ازدواج

 

پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه وآله وسلم ـ در تشویق جوانان به ازدواج و پا در میانی دیگران در این باره می فرماید:

«خداوند به کسی که برای ازدواج دیگران اقدام کند. برای هر قدمی که بردارد و هر کلمه ای که بگوید ثواب عبادت یک سال را ـ که روزها روزه دار باشد و شب ها نماز بخواند ـ عطا می فرماید: "کانَ لَهُ بِکُلِّ خُطْوَةٍ خُطاها أَوْ بِکُلِّ کَلِمَةٍ تَکَلَّمَ بِها فی ذلِکَ عَمَلُ سَنَةٍ قیامُ لَیْلِها وَ صِیامُ نَهارِها".»(15)

حضرت امام صادق ـ علیه السلام ـ می فرماید:

«مَنْ زَوَّجَ اَعْزَباً، کانَ مِمَّنْ یَنْظُرُ اللّهُ اِلَیْهِ یَوْمَ الْقِیامَةِ.»(16)

«کسی که انسان بدون همسری را همسر دهد، خداوند در قیامت به او نظر رحمت و لطف می فرماید.»

باز همان بزرگوار می فرماید:

«اَفْضَلُ الشَّفاعاتِ اَنْ تَشْفَعَ بَیْنَ اثْنَیْنِ فِی نِکاحٍ حَتّی یَجْمَعَ اللّهُ بَیْنَهُما.»(17)

«بهترین و شریف ترین شفاعت ها و میانجیگری ها این است که بین دو نفر برای ازدواج وساطت کنی تا خداوند ازدواجشان را عملی سازد.»

 


 

1- سوره روم (30) آیه 21.

2- سوره نحل (16) آیه 72.

3- تعلیم و تربیت در اسلام، انتشارات صدرا، ص 251 ـ 252.

4- وسائل الشیعه، ج 14، ص 6.

5- سوره بقره (2) آیه 187.

6- وسائل الشیعة، کتاب نکاح.

7- وسائل، ج 14، ص 31.

8- همان، ص 51.

9- کافی، ج 5، ص 354.

10- وسائل، ج 14، ص 56.

11- جاذبه و دافعه علی(ع)، ص 48 ـ 50.

12- نظام حقوق زن در اسلام، ص 317 ـ 326.

13- جاذبه و دافعه علی(ع)، ص 53.

14- سوره روم (30) آیه 21.

15- وسائل الشیعة، ج 14، ص 27.

16- همان، ص 26.

17- همان، ص 27.


انتهای پیام